ویرایش محتوا

درباره دکتر هرمان مقدم

دکتر کامبیز هرمان مقدم متخصص ختنه نوزادان دارای بورد تخصصی اطفال و کودکان .
وی تحصیلات خود را در سال 74 در رشته پزشکی آغاز نموده و در سال 81 موفق به اخذ پزشکی عمومی گردید . هم چنین از سال های 85 الی 88 در رشته تخصصی کودکان مشغول به تحصیل شد.

راه های ارتباطی

مناسب ترین زمان برای انجام ختنه

  • خانه
  • -
  • مقالات آموزشی
  • -
  • مناسب ترین زمان برای انجام ختنه
مناسب ترین زمان برای انجام ختنه
5
(1)

ختنه یکی از عمل‌های جراحی مهم در ایران و و کشورهای مذهبی است که در اکثر فرهنگ‌ها و ادیان جهان انجام می‌شود. ختنه به عنوان یک عمل جراحی جهت بریدن پوست پیشی ‌روده به ویژه در پسران نوزاد و کودکان انجام می‌شود. این عمل در ادیان مختلف به دلایل مذهبی و بهداشتی صورت می‌گیرد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی بهترین سن برای انجام ختنه بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای ختنه

همیشه برای والدین سوال پیش می‌آید که نوزاد پسر را چه زمانی باید ختنه کرد؟ باید بدانید که زودتر یا دیرتر انجام این عمل ممکن است مشکلاتی به وجود آورد. در ابتدا، پزشک شرایط کودک را بررسی کرده و زمان مناسب برای این تداخل را مشخص می‌کند. نوزاد باید در وضعیت پایدار و با سلامت کامل به دنیا آمده باشد. آلت تناسلی نوزاد باید اندازه طبیعی داشته و از نظر آناتومی در وضعیت مناسبی باشد. در برخی موارد، توصیه می‌شود که این عمل در زمان زودتری انجام شود.

برخی نوزادان دارای شرایط خاص هستند، مثلا برخی از آن‌ها بزرگی کلیه دارند یا بازگشت ادرار از مثانه به کلیه آن‌ها صورت می‌گیرد. این کودکان در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند، بنابراین بهتر است که که در اولین فرصت ختنه شوند.

اگر نوزاد به دنیا آمده آلت کوچکی داشته باشد یا سوراخ آلت در جای نادرست قرار گرفته باشد، بهتر است ختنه به تعویق افتاده و در همان زمان پس از تولد نوزاد اقدام به انجام این عمل نشود. حداقل یک یا چند بار ادرار توسط کودک انجام شود تا مشکلات احتمالی شناسایی گردد و نحوه ادرار، حجم و فشار آن مورد بررسی قرار گیرد.

به طور کلی، بهتر است که ختنه در دوران شیرخوارگی انجام شود، که می ‌تواند از زمان تولد تا ۱۲ ماهگی باشد. این ایام دارای این مزیت است که پوست آلت تناسلی در این دوره حالت نازک‌تری دارد و عمل ختنه و ترمیم آن بهتر و راحت‌تر انجام می‌شود. کودک شیرخوار نیز احساس و خاطره درد نخواهد داشت.

در سنین بالاتر، به ویژه بعد از سه سالگی، ختنه ممکن است اثرات منفی روحی و روانی برای پسران داشته باشد، بنابراین بهتر است این عمل در زمان شیرخوارگی انجام شود. البته امکان دارد با توجه به نظر پزشک معالج، انجام این کار با تأخیر انجام گیرد.

در این میان باورهای اعتقادی و فرهنگی هم دخیل است. بعضی از جوامع ختنه ‌‌شدن را در روز هشتم مناسب می‌دانند و برخی دیگر ۴ هفته اول را برای ختنه توصیه می‌کنند.

به طور کلی، بهتر است که ختنه در دوران شیرخوارگی انجام شود
به طور کلی، بهتر است که ختنه در دوران شیرخوارگی انجام شود

انجام ختنه چه شرایطی دارد

برای انجام ختنه در نوزادان، باید به مواردی خاص توجه داشت. این عمل باید در نوزادانی انجام شود که وزن آن‌ها حداقل ۳ کیلوگرم باشد و وضعیت بالینی آن‌ها مناسب باشد. درباره سن مناسب برای انجام ختنه، نظرات متفاوتی وجود دارد، اما بسیاری از پزشکان معتقدند که حداقل از پایان هفته اول تا سه ماهگی از تولد بهترین زمان برای انجام این عمل است.

در مورد روش انجام ختنه، نوع انجام (استفاده از حلقه، بخیه، و غیره) اهمیت زیادی ندارد؛ بلکه مهارت و تجربه پزشک در انجام این عمل تاثیرگذار است. متأسفانه، در بسیاری از موارد، ختنه توسط افراد بی تجربه انجام می‌پذیرد یا در سنین بالاتر از نوزادی اقدام به ختنه می‌شود، که این موضوع ممکن است عوارض ختنه را افزایش دهد.

از جمله عوارض شایع این عمل می‌توان به خونریزی، عفونت، احتباس ادراری، تنگی مهی، نیاز به عمل جراحی مجدد، و بازگشت فیموزیس اشاره کرد. انتخاب یک پزشک ماهر و اطلاعات دقیق در مورد شرایط انجام ختنه می‌تواند به کاهش احتمالات این عوارض کمک کند.

عوارض ختنه ‌کردن

مانند هر عمل جراحی دیگری، ختنه نیز ممکن است به عوارضی منجر شود، اما این عوارض اغلب خطرناک نیستند و در موارد بسیار نادر رخ می‌دهند. بین عوارض احتمالی این عمل می‌توان به عفونت، درد، خونریزی و تغییر شکل آلت تناسلی اشاره کرد. احتمال بروز مشکلات جدی پس از ختنه بسیار کم است و حدود 0.2 درصد موارد به این اتفاق می‌افتد. همچنین، خونریزی پس از ختنه در تقریباً 3 درصد از موارد رخ می‌دهد. اگر این عمل توسط پزشک در محیط مطب یا بیمارستان مجهز انجام شود، احتمال عوارض به حداقل ممکن می‌رسد.

اگر ختنه توسط پزشک در محیط مطب یا بیمارستان مجهز انجام شود، احتمال عوارض به حداقل ممکن می‌رسد.
اگر ختنه توسط پزشک در محیط مطب یا بیمارستان مجهز انجام شود، احتمال عوارض به حداقل ممکن می‌رسد.

مراقبت‌های لازم پس از انجام عمل جراحی ختنه نوزاد

مراقبت از نوزاد بعد جراحی ختنه بسیار حائز اهمیت است. بعد از عمل جراحی ختنه، نوزاد باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرد.

در دوران نقاهت این عمل، معمولاً بدن نوزادان در حالت حساسی قرار می‌گیرد و رعایت برخی مراقبت‌ها می‌تواند دوره نقاهت را بسیار کوتاه‌تر کند. به همین علت بعد از انجام این عمل، به تمامی نکات مراقبتی زیر توجه نمایید:

  • نوزاد باید تا یک ساعت بعد از انجام این عمل تحت نظر پزشکان قرار داشته باشد و در صورت عدم وجود مشکلات احتمالی مرخص شود.
  • پس از عمل جراحی ختنه، نوزاد می‌بایست محل عمل همواره چک شود. در ناحیه عمل کمی خونریزی و ورم مختصر کاملاً طبیعی است. اگر خونریزی خفیف بود، می‌توانید دست‌ خود را حدود ده دقیقه در محل خونریزی نگه دارید تا کاملاً متوقف شود؛ اما اگر پس از انجام این کار همچنان خونریزی شدید بود، حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  • نوزاد معمولاً مدتی بعد از جراحی ادرار خواهد کرد. پس از اولین ادرار می ‌بایست پانسمان اولیه را دور بیندازید و ناحیه تناسلی او را به آرامی شستشو دهید. سپس محل عمل را کاملاً خشک‌ کنید و با استفاده از گاز استریل و پمادهای بهبود دهنده زخم، آلت تناسلی نوزاد را پانسمان‌ کنید. توجه داشته باشید که پانسمان نباید بیش از اندازه سفت باشد، در غیر این صورت به آلت تناسلی نوزاد فشار وارد کرده و ممکن‌ است‌ سبب خونریزی شود‌.
  • دو روز پس از انجام عمل جراحی ختنه نوزاد، می ‌توانید او را حمام دهید.
  • محل عمل باید به ‌طور مداوم تمیز نگه داشته شود، و پانسمان آن در بازه‌ های کوتاه تعویض گردد. این قسمت را همیشه خشک نگه دارید و از ورود رطوبت به آن جلوگیری کنید؛ زیرا آلودگی و خیسی می ‌تواند منجر به تجمع باکتری و ابتلا به عفونت شود.
  • پس از انجام این عمل، نوزاد ممکن است به دلیلی احساس درد خفیف، گریه و بی ‌قراری کند. برای کاهش درد، می ‌توانید از قطره‌ های استامینوفن استفاده کنید، اما باید حتماً توسط پزشک تجویز شده باشد. بهرحال، درد نوزاد پس از گذشت یک تا دو روز به ‌طور کامل برطرف می شود.
  • ادرار اولیه پس از عمل جراحی ختنه نوزاد ممکن است دردناک باشد، زیرا این ادرار دارای حرارت بالا است و برخورد آن با قسمت ملتهب آلت باعث بروز درد و سوزش در این ناحیه می‌شود. با این حال، نگران نباشید، زیرا ادرارهای بعدی نوزاد معمولاً با دردی همراه نخواهند بود.
  • حتماً ناحیه جراحی را به ‌طور مداوم با وازلین و پمادهای خاص چرب کنید تا زخم آن سریع ‌تر بهبود یابد.

جمع بندی

ختنه یک عمل جراحی است که در بسیاری از فرهنگ‌ ها و مذاهب به عنوان یک آیین تاریخی و فرهنگی مطرح است. این عمل معمولاً در نوزادان به دلایل فرهنگی، دینی یا رعایت بهداشت انجام می شود. در طی این سال‌ها، تحقیقات زیادی در زمینه ختنه انجام شده و مزایا و معایب این عمل مورد بررسی قرار گرفته ‌اند.

از یک سو، ختنه می ‌تواند به بهبود بهداشت فرد کمک کند و در برخی موارد از نظر پزشکی توصیه شده است. مراقبت از نوزاد بعد از انجام ختنه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. اطلاعات دقیق و مراقبت ‌های صحیح می‌توانند به روند بهبود سریع‌تر نوزاد کمک نمایند. برای دریافت وقت برای ختنه فرزند خود می توانید به مطب دکتر هرمان مقدم مراجعه نمایید. قبل از کراجعه حضوری نسبت به دریافت نوبت، اقدام کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تماس سریع