مقدمه

زردی، رنگ زردی است که روی پوست بسیاری از نوزادان تازه متولد شده دیده می‌شود. زردی به دلیل تجمع بیلی روبین در خون کودک شما ایجاد می‌شود. این به این دلیل است که کبد آن‌ها به اندازه کافی برای خلاص شدن از شر بیلی روبین رشد نکرده است. زردی بسیار شایع است و معمولاً خود به خود از بین می‌رود. گاهی اوقات نوزادان نیاز به درمان دارند.

زردی بسیار شایع است و معمولاً خود به خود از بین می‌رود.
زردی بسیار شایع است و معمولاً خود به خود از بین می‌رود.

زردی در نوزادان چیست؟

زردی رنگ زرد پوست نوزاد است. زمانی اتفاق می‌افتد که بیلی روبین سرم (تلفظ bil-ih-ROO-bin) در خون نوزاد جمع شود. هیپربیلی روبینمی اصطلاح پزشکی برای این بیماری است.

بیلی روبین ماده زرد رنگی است که بدن شما هنگام تجزیه گلبول‌های قرمز ایجاد می‌کند. در حالی که باردار هستید، کبد شما بیلی روبین را برای نوزادتان حذف می‌کند. اما پس از تولد، کبد کودک شما باید شروع به حذف بیلی روبین کند. اگر کبد کودک شما هنوز به اندازه کافی رشد نکرده باشد، ممکن است نتواند بیلی روبین را دفع کند.

وقتی بیلی روبین بیش از حد بالا باشد، پوست کودک شما ممکن است زرد به نظر برسد. هنگامی که بیلی روبین اضافی ایجاد می‌شود، پوست کودک شما ممکن است زرد به نظر برسد.

زردی در نوزادان شایع است. معمولاً جدی نیست و ظرف چند هفته از بین می‌رود. اما برای ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی کودک شما مهم است که آن‌ها را از نظر زردی بررسی کند. زردی شدید در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به آسیب مغزی شود.

انواع مختلف زردی نوزاد چیست؟

انواع مختلفی از زردی در نوزادان وجود دارد.

  • زردی فیزیولوژیکی

شایع‌ترین نوع زردی در نوزادان، زردی فیزیولوژیکی است. این نوع زردی طبیعی است. زردی فیزیولوژیکی در اکثر نوزادان در روز دوم یا سوم زندگی آن‌ها ایجاد می‌شود. بعد از اینکه کبد کودک شما رشد کرد، شروع به از بین بردن بیلی روبین اضافی می‌کند. زردی فیزیولوژیکی معمولاً جدی نیست و در عرض دو هفته خود به خود از بین می‌رود.

  • یرقان شیردهی

زردی در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند بیشتر از نوزادانی است که با شیر خشک تغذیه می‌شوند. زردی شیردهی اغلب در هفته اول زندگی کودک شما رخ می‌دهد. این زمانی اتفاق می‌افتد که کودک شما به اندازه کافی شیر مادر دریافت نمی‌کند. این می‌تواند به دلیل مشکلات شیردهی یا به دلیل اینکه شیر شما هنوز وارد نشده است رخ دهد. زردی شیردهی ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا از بین برود.

  • زردی شیر مادر

زردی شیر مادر با زردی شیردهی متفاوت است. مواد موجود در شیر مادر می‌تواند بر نحوه تجزیه بیلی روبین توسط کبد کودک تأثیر بگذارد. این می‌تواند باعث تجمع بیلی روبین شود. زردی شیر مادر ممکن است بعد از هفته اول زندگی کودک شما ظاهر شود و ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد تا از بین برود.

اگر کودک شما یک بیماری دارویی نامرتبط داشته باشد، سایر انواع زردی ممکن است رخ دهد.

علائم و نشانه‌های زردی در نوزادان چیست؟

علامت اصلی زردی، زرد شدن پوست نوزاد است. در نور طبیعی، مانند پنجره، عالی به نظر می‌رسد. معمولاً ابتدا در صورت کودک شما ظاهر می‌شود. سفیدی چشم و زیر زبان کودک شما ممکن است زرد به نظر برسد.

با افزایش سطح بیلی روبین، زردی ممکن است به سینه، شکم (شکم)، بازوها و پاهای کودک شما منتقل شود.

زردی نوزادان چگونه درمان می‌شود؟

درمان زردی در نوزادان معمولاً ضروری نیست. سطوح خفیف زردی معمولاً با ادامه رشد کبد کودک خود به خود از بین می‌رود. این می‌تواند یک تا دو هفته طول بکشد. تغذیه مکرر به نوزاد (10 تا 12 بار در روز) می‌تواند مدفوع (حرکت روده) را تشویق کند. این به کودک شما کمک می‌کند تا بدن خود را از شر بیلی روبین اضافی خلاص کند.

اگر سطح بیلی روبین کودک شما بالا باشد یا همچنان در حال افزایش باشد، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی او ممکن است درمان فتوتراپی را توصیه کند. در طول فتوتراپی، لباس نوزاد شما در آورده و زیر نورهای آبی مخصوص قرار می‌گیرد. آنها فقط یک پوشک و یک ماسک برای محافظت از چشمان خود خواهند پوشید. فتوتراپی به کبد کودک شما کمک می‌کند تا از شر بیلی روبین اضافی خلاص شود. چراغ‌ها به کودک شما آسیب نمی‌رسانند. درمان فتوتراپی یک تا دو روز طول می‌کشد. اگر سطح بیلی روبین کودک شما خیلی بالا نیست، ممکن است بتوانید کودک خود را با نور درمانی در خانه درمان کنید.

در موارد نادری که فتوتراپی جواب نمی‌دهد، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی کودک شما ممکن است تعویض خون را توصیه کنند.

در طول فتوتراپی، لباس نوزاد شما در آورده و زیر نورهای آبی مخصوص قرار می‌گیرد.
در طول فتوتراپی، لباس نوزاد شما در آورده و زیر نورهای آبی مخصوص قرار می‌گیرد.

چگونه می توانم از زردی در نوزادم جلوگیری کنم؟

زردی در نوزادان طبیعی است و معمولا قابل پیشگیری نیست. شما می‌توانید با تغذیه مکرر نوزاد، خطر ابتلا به زردی شدید را کاهش دهید.

  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند: شما باید در هفته اول زندگی به کودک خود 8 تا 12 بار در روز شیر بدهید.
  • نوزادانی که با شیر خشک استفاده می‌کنند: باید در هفته اول زندگی کودک خود هر دو تا سه ساعت یک تا دو اونس (30 تا 60 میلی لیتر) شیر خشک بدهید. از حداقل هشت تغذیه در یک دوره 24 ساعته اطمینان حاصل کنید.

همچنین، مطمئن شوید که ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی کودک شما سطح بیلی روبین کودک شما را قبل از ترک بیمارستان بررسی می‌کند.

زردی در نوزادان چقدر طول می‌کشد؟

زردی در نوزادان طبیعی است. معمولاً در روز دوم یا سوم زندگی آن‌ها ایجاد می‌شود. در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، زردی معمولاً در عرض دو هفته خود به خود از بین می‌رود. در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، زردی می تواند یک ماه یا بیشتر طول بکشد.

نتیجه گیری

اگر نوزادتان زرد به نظر برسد، ممکن است کمی نگران باشید، اما زردی یک بیماری بسیار شایع در نوزادان است. ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی کودک شما باید سطح بیلی روبین کودک شما را قبل از ترک بیمارستان و دوباره در طی پنج روز پس از تولد بررسی کند.

در حالی که زردی معمولا جدی نیست، اما اگر به درستی درمان نشود، می تواند خطرناک باشد. اگر زردی نوزاد شما بهبود نیافته یا بدتر به نظر می‌رسد، فوراً با پزشک کودکان در میان بگذارید.

مراقبت‌های آن‌ها می‌توانند یک آزمایش بیلی روبین دیگر برای کودک شما انجام دهند تا مطمئن شوند که در مسیر سلامتی خود هستند.

جهت دریافت مشاوره و گرفتن نوبت برای درمان زردی نوزادتان می توانید با مطب دکتر کامبیز هرمان مقدم تماس حاصل نمائید.

شماره‌های تماس:

021-88213218

0935-6255563