مقدمه

آسم یک وضعیت تنفسی است که در آن راه‌های هوایی که از طریق آن تنفس می‌کنید با استنشاق یک ماده حساسیت‌زا سفت می‌شوند. آلرژن‌های رایج شامل گرده، شوره و هاگ‌های کپک هستند. این نوع آسم هم در کودکان و هم در بزرگسالان بسیار شایع است. علائم آسم آلرژیک می‌تواند شامل تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه، گرفتگی بینی، خارش چشم و بثورات پوستی باشد.

برای بسیاری از افراد، آلرژی نقش مهمی در زندگی آن‌ها دارد. آلرژی می‌تواند بر آنچه می‌خورید، محصولاتی که استفاده می‌کنید و حتی نحوه تنفس شما تاثیر بگذارد. هنگامی که آلرژی با یک بیماری تنفسی به نام آسم ترکیب می‌شود، آسم آلرژیک نامیده می‌شود. یک نوع آسم، آسم آلرژیک شرایطی است که در آن هنگام تنفس یک ماده حساسیت زا، راه‌های هوایی شما سفت می‌شود. این می‌تواند چیزی در هوا باشد مانند: گرده، شوره یا هاگ کپک. آلرژن‌ها را محرک نیز می‌نامند، زیرا آن‌ها آسم شما را تحریک می‌کنند. چیزهایی که می‌توانند باعث واکنش شما شوند، ممکن است روی افراد دیگر تأثیر نگذارند.

هنگامی که شما آلرژی دارید، بدن شما به چیزی که فکر می‌کند یک تهدید است، واکنش نشان می‌دهد. تمام دفاع خود را برای مبارزه با خطر به کار می‌گیرد. این کار توسط سیستم ایمنی بدن شما انجام می‌شود. سیستم ایمنی بدن شما معمولاً برای محافظت از شما در برابر بیماری کار می‌کند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما فکر می‌کند که خطری وجود دارد، یک ماده شیمیایی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) آزاد می‌کند. این ماده برای مقابله و محافظت از بدن شما ساخته شده است. با این حال، مقادیر بالای IgE می‌تواند باعث سفت شدن راه‌های هوایی شود و تنفس را دشوار کند.

آسم یک بیماری ریه است که باعث می‌شود راه‌های هوایی:

• به طور خاص در پوشش‌های راه هوایی متورم یا تحریک می‌شود (به نام التهاب).
  • تولید مقادیر زیادی مخاط غلیظ‌تر از حد طبیعی.
  • باریک به دلیل سفت شدن ماهیچه‌های اطراف راه‌های هوایی.

آسم آلرژیک چقدر شایع است؟

بسیاری از افراد مبتلا به آسم در واقع آسم آلرژیک دارند. این شایع‌ترین نوع آسم است. در ایالات متحده حدود 25 میلیون نفر مبتلا به آسم هستند. از این گروه، تقریباً 60٪ مبتلا به آسم هستند که ناشی از آلرژی است.

چه چیزی باعث آسم آلرژیک می‌شود؟

علت آسم مشخص نیست. با این حال، برای کسانی که آسم آلرژیک دارند، دلیل شروع علائم مربوط به آلرژن‌ها است. این تفاوت اصلی بین آسم آلرژیک و سایر انواع آسم است. آلرژن‌ها استنشاق می‌شوند و علائم آسم را تحریک می‌کنند. هنگامی که علائم شدید آسم را تجربه می‌کنید، به آن حمله آسم می‌گویند.

آلرژن‌های رایجی که می‌توانند باعث آسم آلرژیک شوند کدامند؟

آلرژن‌ها در اطراف شما یافت می‌شوند. این‌ها می‌توانند در محیط‌های داخلی و خارجی شما باشند. هنگامی که آسم آلرژیک دارید، استنشاق این آلرژن‌ها می‌تواند علائم شما را تحریک کند. مهم است که بدانید چه چیزی می‌تواند باعث آسم شما شود تا بتوانید وضعیت خود را کنترل کنید.

آلرژن‌های احتمالی که می‌توانند باعث ایجاد آسم آلرژیک شوند می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• شوره:

این پوسته پوسته است و معمولاً از حیوانات خانگی است. مو اغلب با شوره به عنوان یک آلرژن رایج گروه بندی می‌شود.

• گرده:

یک ماده پودری است که گرده از گیاهان می‌آید. رایج‌ترین انواع گرده‌هایی که باعث آسم آلرژیک می‌شوند علف و علف‌های هرز هستند.

• کپک:

معمولاً در مکان‌هایی که رطوبت را در خود نگه می‌دارند (زیرزمین‌ها) یافت می‌شود، کپک هاگ‌هایی تولید می‌کند که وارد هوا می‌شوند و می‌توانند آسم شما را تحریک کنند.

• کنه‌های گرد و غبار:

مایت‌های گرد و غبار بسیار کوچک و به شکل عنکبوت در سطوح نرم خانه شما (فرش‌ها، پوشش‌های نرم مبلمان و لباس) زندگی می‌کنند. آن‌ها پوسته‌های پوستی را می‌خورند که شما به طور طبیعی همیشه آن‌ها را می‌ریزید. هم خود کنه‌ها و هم مدفوع آن‌ها حساسیت‌زا هستند.

• سوسک‌ها:

این آفات را می‌توان در بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌های دیگر یافت. آسم شما می‌تواند توسط مدفوع، بزاق و سایر قسمت‌های بدن سوسک‌ها تحریک شود.

برخی افراد از آلرژی فصلی رنج می‌برند. این‌ها آلرژی‌هایی هستند که در زمان خاصی از سال شعله‌ور می‌شوند. این اغلب به دلیل شکوفه دادن بسیاری از گیاهان به بهار مرتبط است. در این زمان از سال، گرده‌های بیشتری نسبت به فصول دیگر (پاییز یا زمستان) در هوا وجود دارد.

علائم آسم آلرژیک چیست؟

اگر آسم آلرژیک دارید، ممکن است بسیاری از علائم مشابهی را داشته باشید که با انواع دیگر آسم تجربه می‌کنید. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• احساس تنگی نفس.
  • سرفه‌های مکرر به خصوص در شب.
  • خس خس (صدای سوت در حین تنفس).
  • احساس سفتی قفسه سینه (احساس می‌کند چیزی به سینه شما فشار می‌آورد یا فشار می‌دهد).

این علائم می‌تواند در طول حمله آسم بسیار شدید باشد. در صورت داشتن علائم شدید آسم، مطمئن شوید که یک برنامه درمانی در اختیار دارید.

همچنین می توانید علائمی را تجربه کنید که بیشتر مربوط به آلرژی است. این علائم معمولاً شدت کمتری نسبت به علائم آسم دارند و ممکن است زمانی رخ دهند که در معرض یک آلرژن قرار بگیرید. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• بینی گرفتگی
  • خارش یا دویدن چشم.
  • عطسه کردن.
  • راش و کهیر.

آیا حمله آسم ناشی از آلرژی با یک حمله معمولی آسم متفاوت است؟

هنگامی که یک حمله آسمی دارید که توسط آلرژی شما ایجاد می‌شود، این یک شعله شدید علائم آسم شما است. در طول حمله آسم، مجاری تنفسی شما سفت می‌شود و تنفس را دشوار می‌کند. همچنین ممکن است فشار قفسه سینه، خس خس سینه و سرفه را احساس کنید. علائم حمله آسم آلرژیک مانند حمله آسم ناشی از چیز دیگری است. تفاوت بین این دو علت حمله آسم است. هنگامی که علائم شدید آسم را پس از تنفس یک آلرژن تجربه می‌کنید، این معمولاً آسم آلرژیک است.

آسم آلرژیک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

چندین آزمایش وجود دارد که ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند برای تشخیص آسم آلرژیک انجام دهد. برای مشخص کردن آلرژی، پزشک ممکن است آزمایش خون یا آزمایش پوست انجام دهد. در این آزمایشات، ارائه دهنده شما به دنبال تأثیر آلرژن‌ها بر بدن شما است. برای آزمایش پوست، ممکن است آلرژن‌های احتمالی در نواحی کوچکی از پوست شما اعمال شود تا نحوه واکنش شما به هر یک از آن‌ها مشخص شود. این ممکن است ناراحت کننده باشد، اما به ارائه دهنده شما نشان می‌دهد که چه چیزی ممکن است باعث واکنش شود.

ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما همچنین ممکن است چند آزمایش برای تشخیص آسم شما انجام دهد. این آزمایش‌ها برای اطمینان از اینکه آسم است که باعث علائم شما می شود و هیچ بیماری پزشکی دیگری وجود ندارد استفاده می‌شود.

آزمایشات برای تشخیص آسم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• اسپیرومتری:

این تست تنفسی شامل گرفتن نفس عمیق و سپس بازدم به داخل لوله است. این لوله به کامپیوتری متصل است که اطلاعاتی را در مورد چگونگی حرکت هوا هنگام دم و بازدم جمع آوری می‌کند.

اسپیرومتری را می‌توان با گشاد کننده برونش نیز انجام داد. این نسخه از آزمایش به بررسی میزان شل شدن مجاری هوایی قبل و بعد از مصرف دارو می‌پردازد. تست اوج جریان بازدمی نیز می‌تواند در طی تست اسپیرومتری انجام شود.

در این آزمایش، شما با حداکثر شدت و سرعتی که می‌توانید بازدم را به داخل لوله انجام می‌دهید.

• تست نیتریک اکساید بازدمی (تست FeNO):

در این آزمایش، پزشک میزان نیتریک اکساید را در هنگام بازدم اندازه گیری می‌کند. این ممکن است در موارد خفیف‌تر آسم آلرژیک که ممکن است علائم شدید را احساس نکنید استفاده شود. در این موارد، آزمایش همچنان اکسید نیتریک را تشخیص می‌دهد.

• تست تحریک برونش:

این تست مشابه تست‌های آلرژی است که ممکن است روی پوست شما انجام شود، زیرا ارائه دهنده شما آلرژن‌های احتمالی را معرفی می‌کند تا ببیند چه چیزی باعث واکنش شما می‌شود. این در یک محیط کنترل شده انجام می‌شود و ارائه دهنده شما از نمونه‌های کوچک برای جلوگیری از واکنش جدی استفاده می‌کند. شما آلرژن‌های احتمالی را تنفس می‌کنید تا ببینید چه چیزی باعث تحریک آسم شما می‌شود.

اگر آسم آلرژیک دارید، علائم شما معمولاً توسط چیزی که تنفس می‌کنید، ایجاد می‌شود. تعیین اینکه چه عاملی باعث تحریک علائم شما شده است، بخش دیگری از فرآیند تشخیص آسم آلرژیک است. سعی کنید یک دفتر یادداشت یا یادداشت از آنچه در هنگام تجربه علائم آسم رخ داده است، نگه دارید. اگر بیرون با چمن تازه بریده شده بودید، ممکن است آلرژی به گرده باشد. اگر سگی را نوازش می‌کردید، ممکن است موی حیوانات خانگی باشد. فهمیدن اینکه هنگام شروع علائم شما چه چیزی استنشاق کرده‌اید می‌تواند به ارائه دهنده شما کمک کند تا برنامه‌ای برای کنترل آسم آلرژیک شما ایجاد کند.

آیا در تمام عمرم آسم آلرژیک خواهم داشت؟

هیچ درمانی برای آسم آلرژیک وجود ندارد. با این حال، شما می‌توانید علائم خود را کنترل کنید و مراقب باشید که محیط خود را کنترل کنید. آسم آلرژیک شما می‌تواند در زمان‌های خاصی در طول سال بدتر شود. با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد راه‌های مدیریت علائم و بهترین داروها برای کنترل آسم صحبت کنید. آسم آلرژیک بسیار شایع است و با این شرایط می‌توانید زندگی عادی داشته باشید.

جهت دریافت مشاوره و گرفتن وقت می‌توانید با مطب دکتر کامبیز هرمان مقدم تماس حاصل نمائید.

شماره‌های تماس: