همانطور که می‌دانید واکسن آبله مرغان یک واکسن زنده است و حاوی مقدار کمی ویروس ضعیف شده عامل آبله مرغان است. این واکسن سیستم ایمنی شما را تحریک می‌کند تا آنتی بادی‌هایی تولید کند که به محافظت در برابر آبله مرغان کمک می‌کند. با زدن این واکسن از شر بیماری آبله مرغان خلاص می‌شویم.

مزایای واکسن آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری سخت است که با خارش، تب و تاول شروع می‌شود. در صورتی که تاول‌های روی صورت دچار عفونت شوند نیاز به تزریق آنتی بیوتیک‌های قوی است. جای این تاول‌ها بعد از خوب شدن نیز ممکن است برای همیشه باقی بماند با زدن دو دوز از این واکسن می‌توانید کودکان خود را بالای 98 درصد از شر این بیماری مهلک در امان نگه دارید و در صورتی که کودک شما آبله مرغان بگیرد علائم بسیار خفیفی خواهد داشت.

در گذشته که هنوز واکسن آبله مرغان نبود سالانه تعداد زیادی بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دادند.

این واکسن کودکان شما را در برابر ویروسی به نام زونا محافظت می‌کند. این بیماری بسیار دردناک است، حتی افرادی که واکسن آبله مرغان زده‌اند نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند ولی علائم خفیف تری نسبت به افرادی که واکسینه نشده‌اند، دارند.

خدمات واکسن آبله مرغان

اولین و بهترین راه برای پیشگیری از آبله مرغان، واکسینه شدن است. واکسن آبله مرغان در دو دوز تزریق می‌شود و طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، 98 درصد افرادی که هر دو دوز واکسن را به موقع دریافت می‌کنند، 100 درصد در برابر آبله مرغان مصون هستند.

کارهایی که باید انجام دهیم:

• جوش شیرین و آب

جوش شیرین یک ماده موثر برای کاهش خارش و سوزش تاول‌های آبله است. مخلوطی از جوش شیرین و آب مخلوطی ایجاد می‌کند که با پارچه‌ای روی جوش‌ها مالیده می‌شود. پس از استفاده از جوش شیرین، صبر کنید تا این ماده موثر خشک شود و با آب بشویید.

• عنبر نسا

عنبر نسا خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. مثلا در فصول سرد از دود آن برای ضدعفونی محیط استفاده می‌شود. در مورد آبله مرغان نیز دود عنبر نسارا محیط و تاول‌های عفونی را ضد عفونی می‌کند. خاکستر عنبر ناسارا نیز خواص قابل توجهی دارد. خاکستر روی تاول‌ها قرار می‌گیرد تا به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک کند.

• استفاده از هویج و کشنیز

هویج و گشنیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این سوپ از مخلوط هویج خرد شده، مقداری گشنیز و آب بعد از بیست دقیقه روی آتش درست می‌شود که به از بین بردن عامل بیماری آبله مرغان در بدن کمک می‌کند. این سوپ را روزانه تا زمان بهبودی کامل مصرف کنید.

• استفاده از سرکه

سرکه قهوه‌ای که خاصیت اسیدی دارد در درمان زخم و آبله موثر است. استفاده از سرکه در حمام و خیساندن آن در محلول به بهبود تاول و کندن آن به آرامی کمک می‌کند. سرکه را تا بهبودی کامل در برنامه درمانی خود بگنجانید.

• استفاده از عسل

استفاده از عسل روی تاول‌ها تأثیر بسیار مثبتی بر سرعت ناپدید شدن این برجستگی‌های قرمز رنگ عفونی دارد. عسل خارش و التهاب را به خوبی کاهش می‌دهد. عسل را روی تاول‌ها بمالید. مدتی اجازه دهید تاول‌ها تحت تاثیر خواص ضد التهابی عسل قرار گیرند و سپس با آب ولرم بشویید. این روش در درمان تاول‌های چرکی بسیار موثر است

• استفاده از روغن اسطوخودوس

اثر مستقیم این روغن تورم و سوزش آبله است که این حالت را بسیار کاهش می‌دهد. اگر روغن اسطوخودوس را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به ناحیه تاول بزنید، خارش و سوزش از بین می‌رود. همچنین خیساندن بدن با مخلوط اسطوخودوس و بابونه تاثیر مثبتی در بهبود آبله دارد.

اولین و بهترین راه برای پیشگیری از آبله مرغان، واکسینه شدن است.

درمان آبله مرغان در بزرگسالان

اگر در بزرگسالی به آبله مرغان مبتلا شوید، احتمالاً به بیماری بسیار شدید یا خفیفی مبتلا خواهید شد. اگر قبلاً به این ویروس مبتلا نشده‌اید، دوره سختی از بیماری در انتظار شماست. گاهی آبله مرغان بالغ را زونا می‌نامند. هنگامی که یک فرد بالغ به آبله مرغان بسیار مسری مبتلا می‌شود، دو واکسن تجویز می‌شود. نام این واکسن‌ها Zostavax و Shingrix است که بیشتر برای بزرگسالان بالای 50 سال توصیه می‌شود. بزرگسالان مبتلا به آبله مرغان هرگز نباید در اجتماعات شرکت کنند و باید تا زمان بهبود زخم‌های آبله مرغان در خانه بمانند. این افراد باید زخم‌ها را با موادی مانند سرکه بشویند و تا پایان دوره بیماری از داروهای تب بر استفاده کنند. در صورت مراجعه به پزشک برای این افراد داروهای ضد ویروسی نیز تجویز می‌شود.

موارد ذکرشده کارهایی است که باید در زمانی که دچار آبله مرغان شده‌اید انجام دهید.

جهت دریافت مشاوره و خرید مطمئن این واکسن می‌توانید با مطب دکتر کامبیز هرمان مقدم تماس حاصل نمائید.

شماره‌های تماس: