مقدمه

کهیر معمولاً به عنوان یک واکنش آلرژیک به چیزی در محیط شما یا چیزی که خورده‌اید رخ می‌دهد. اما ممکن است گاهی اوقات به دلیل یک مشکل اساسی سلامتی اتفاق بیفتد.

کهیرها برآمدگی‌های قرمز رنگ یا لکه‌های روی پوست هستند. آن‌ها نوعی تورم در سطح پوست شما هستند و زمانی اتفاق می‌افتند که بدن شما یک واکنش آلرژیک داشته باشد. واکنش‌های آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما با یک آلرژن تماس پیدا می‌کند. آلرژن‌ها پروتئین‌هایی هستند که برای بسیاری از افراد بی ضرر هستند اما در افراد حساس باعث واکنش آلرژیک می‌شوند.

کهیر معمولاً به عنوان یک واکنش آلرژیک به چیزی در محیط شما یا چیزی که خورده‌اید رخ می‌دهد.
کهیر معمولاً به عنوان یک واکنش آلرژیک به چیزی در محیط شما یا چیزی که خورده‌اید رخ می‌دهد.

کهیر خارش دار است، اما ممکن است احساس سوزش نیز داشته باشید. آن‌ها می‌توانند به اندازه یک انگشت کوچک یا به اندازه یک بشقاب شام باشند. نام پزشکی کهیر کهیر است.

انواع کهیر

کهیر حاد به کهیرهایی اطلاق می‌شود که مدت زیادی طول نمی‌کشد (کمتر از شش هفته). کهیر مزمن به کهیرهایی گفته می‌شود که حداقل دو بار در هفته به مدت بیش از شش هفته اتفاق می‌افتد.

کهیر مزمن و خود به خود نام کهیرهای مزمنی است که علت واضحی ندارند. نام قدیمی این بیماری کهیر ایدیوپاتیک مزمن است.

همچنین وضعیتی به نام کهیر فیزیکی یا کهیر القایی وجود دارد. این کهیرها ممکن است وقتی در سرما، گرما یا آفتاب هستید ظاهر شوند. برخی از افراد به لرزش یا فشار، ورزش یا تعریق واکنش نشان می‌دهند. کهیرهای فیزیکی معمولاً ظرف یک ساعت پس از قرار گرفتن در معرض ظاهر می‌شوند. این نوع کهیر می‌تواند مزمن نیز باشد.

تفاوت بین کهیر و راش چیست؟

بثورات پوستی یک بیماری پوستی است که شامل چیزی غیرعادی مانند لکه‌ها، تورم، خارش یا قرمزی می‌شود. کهیر نمونه‌ای از راش است، اما همه راش‌ها کهیر نیستند.

چه کسانی تحت تاثیر کهیر هستند؟

هر کسی ممکن است به کهیر مبتلا شود. اگر فردی هستید که به انواع مختلفی از آلرژن‌ها واکنش نشان می‌دهد، ممکن است به طور مکرر دچار کهیر شوید. سایر افرادی که به آلرژن‌ها واکنش نشان نمی‌دهند ممکن است یک یا چند بار در زندگی خود دچار کهیر شوند.

به نظر می‌رسد بین کهیرهای حاد و بیماری‌هایی مانند آسم، رینیت آلرژیک و درماتیت آتوپیک رابطه وجود دارد، به خصوص در کودکان. همچنین ممکن است در طول دوره‌های استرس شدید تحت تاثیر کهیر قرار بگیرید.

 

اگر فردی هستید که به انواع مختلفی از آلرژن‌ها واکنش نشان می‌دهد، ممکن است به طور مکرر دچار کهیر شوید.
اگر فردی هستید که به انواع مختلفی از آلرژن‌ها واکنش نشان می‌دهد، ممکن است به طور مکرر دچار کهیر شوید.

علائم کهیر حاد چیست؟

کهیر بسته به فرد و موقعیت متفاوت به نظر می‌رسد. آن‌ها می‌توانند در هر نقطه از بدن شما ظاهر شوند. علائم کهیر حاد عبارتند از:

  • جوش یا برجستگی بر روی پوست شما.
  • برجستگی‌ها ممکن است در پوست با رنگ روشن‌تر قرمز به نظر برسند.
  • کهیر سفید می‌شود (مرکز کندو با فشار دادن رنگ پریده می‌شود).
  • خارش پوست.
  • تورم زیر پوست باعث پف کردگی (آنژیوادم) می‌شود.
  • همچنین با تورم دردناک لب‌ها، چشم‌ها و داخل گلو ظاهر می‌شود.

علائم کهیر مزمن چیست؟

از بسیاری جهات، کهیرهای مزمن و کهیرهای حاد ممکن است شبیه هم به نظر برسند: این کهیرها ممکن است خارش دار و متورم باشند که در مرکز و با فشار سبک‌تر می‌شوند. با این حال، کهیر مزمن می‌تواند:

  • اندازه‌ها و شکل‌ها را تغییر دهید.
  • ظاهر می‌شود، ناپدید می‌شود و سپس حداقل هر چند روز یک بار برای دوره‌های زمانی طولانی، حتی ماه‌ها یا سال‌ها دوباره ظاهر می‌شود.
  • همراه با گرما، ورزش یا استرس اتفاق می‌افتد.

چه چیزی باعث کهیر می‌شود؟

  • علل کهیر حاد

کهیر حاد اغلب یک واکنش آلرژیک به چیزی است که وارد بدن خود می‌کنید، مانند غذا، نوشیدنی یا دارو، یا چیزی که لمس می‌کنید. پوست دارای سلول‌های ایمنی به نام ماست سل است. هنگامی که این سلول‌ها وارد عمل می‌شوند، مواد شیمیایی از جمله هیستامین را آزاد می‌کنند. هیستامین دلیل ایجاد کهیر است.

شما همچنین می‌توانید به دلایل مختلف دیگری دچار کهیر شوید. برخی از این موارد عبارتند از داشتن عفونت، استرس یا فشار فیزیکی روی پوست. این غیر معمول نیست که ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی قادر به تعیین دقیق علت کهیر شما نیستند.

  • علل کهیر مزمن

برخلاف کهیرهای حاد، کهیرهای مزمن معمولاً ناشی از آلرژی نیستند. آن‌ها ممکن است در اثر عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها یا ویروس‌ها یا در نتیجه سایر شرایط پزشکی مانند لوپوس ایجاد شوند. ارائه دهنده شما ممکن است علت دقیقی را کشف نکند. در این موارد گفته می‌شود کهیرهای مزمن ایدیوپاتیک یا خودبخودی هستند.

کهیرهای مزمن برای مدت طولانی دوام می‌آورند اما معمولاً دائمی نیستند. آن‌ها می‌توانند ناراحت کننده باشند، اما تهدید کننده زندگی نیستند.

آیا کهیر مسری است؟

بر خلاف برخی از بیماری‌های پوستی دیگر، کهیر مسری نیست. اما اگر به دلیل اینکه پوست شما در معرض ترشحات گیاهی مانند پیچک سمی است دچار کهیر می‌شوید، می‌توانید محصول گیاهی آلرژی زا را تا زمانی که آن را از روی پوست خود بشویید، به دیگران پخش کنید.

بر خلاف برخی از بیماری‌های پوستی دیگر، کهیر مسری نیست.
بر خلاف برخی از بیماری‌های پوستی دیگر، کهیر مسری نیست.

کهیر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند کهیر و آنژیوادم را با نگاه کردن به پوست شما تشخیص دهد. تست‌های آلرژی می‌توانند به شناسایی آنچه باعث واکنش می‌شوند کمک کنند، اما این در درجه اول برای کهیرهای حاد صادق است. دانستن علت می‌تواند به شما در جلوگیری از آلرژن‌ها و کهیرهای همراه آن کمک کند. تست‌های آلرژی برای تشخیص کهیر عبارتند از:

  • تست‌های پوستی:

در طول این آزمایش، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی آلرژن‌های مختلفی را روی پوست شما آزمایش می‌کنند. اگر پوست شما قرمز یا متورم شد، به این معنی است که شما به آن ماده حساسیت دارید. به این نوع تست آلرژی، تست خراش یا خراش پوستی نیز گفته می‌شود. آزمایش پوست معمولاً برای کهیرهای مزمن انجام نمی‌شود.

  • آزمایش خون:

آزمایش خون آنتی بادی‌های خاص در خون شما را بررسی می‌کند. بدن شما برای مبارزه با آلرژن‌ها آنتی بادی می‌سازد. اگر بدن شما آنتی بادی‌های زیادی تولید کند، ممکن است دچار کهیر و تورم شوید

عوارض کهیر

هر کسی که یک واکنش آلرژیک حاد شدید داشته باشد ممکن است تورم راه‌های هوایی، گلو و ریه‌ها، تهدید کننده زندگی را داشته باشد. این وضعیت به عنوان آنافیلاکسی شناخته می‌شود. به طور بالقوه می‌تواند راه‌های هوایی را ببندد و منجر به مرگ شود.

آنافیلاکسی اغلب با یک واکنش آلرژیک شدید به یک غذای خاص مانند بادام زمینی و آجیل درختی یا نیش زنبور عسل ایجاد می‌شود. اگر دچار آنافیلاکسی هستید، به تزریق فوری اپی نفرین مانند اپی نفرین تزریقی (EpiPen® یا AUVI-Q®) نیاز دارید.

اپی نفرین راه‌های هوایی را باز می‌کند، فشار خون را بالا می‌برد و کهیر و تورم را کاهش می‌دهد. اگر اپی نفرین را خارج از یک محیط پزشکی مصرف می‌کنید، باید به اورژانس مراجعه کنید تا تحت نظر باشید. با از بین رفتن اپی نفرین، علائم آنافیلاکسی ممکن است بازگردد

چه مدت طول می‌کشد تا کهیر از بین برود؟

کهیر معمولا پس از چند روز تا چند هفته از بین می‌رود. با این حال، کهیر مزمن می‌تواند بسیار بیشتر از این مدت طول بکشد. ممکن است ماه‌ها یا بیشتر طول بکشد تا کهیرهای مزمن از بین بروند.

جهت دریافت مشاوره و گرفتن وقت برای حساسیت پوستی و کهیر می‌توانید با مطب دکتر کامبیز هرمان مقدم تماس حاصل نمائید.

شماره‌های تماس:

021-88213218

0935-6255563