ویرایش محتوا

درباره دکتر هرمان مقدم

دکتر کامبیز هرمان مقدم متخصص ختنه نوزادان دارای بورد تخصصی اطفال و کودکان .
وی تحصیلات خود را در سال 74 در رشته پزشکی آغاز نموده و در سال 81 موفق به اخذ پزشکی عمومی گردید . هم چنین از سال های 85 الی 88 در رشته تخصصی کودکان مشغول به تحصیل شد.

راه های ارتباطی

علائم آسم آلرژیک چیست و چطور از این بیماری جلوگیری کنیم؟

  • خانه
  • -
  • مقالات آموزشی
  • -
  • علائم آسم آلرژیک چیست و چطور از این بیماری جلوگیری کنیم؟
علائم آسم آلرژیک چیست و چطور از این بیماری جلوگیری کنیم؟
5
(1)

بر اساس گزارشات اخیر، در ایران میزان شیوع آسم به حدود 12 درصد می‌رسد. یکی از رایج‌ترین انواع آسم، آسم آلرژیک است. تشخیص دقیق آسم آلرژیک تنها توسط پزشک متخصص امکان‌پذیر است؛ بنابراین، در صورت تجربه علائمی مانند سرفه، عطسه و تنگی نفس، پیشنهاد می‌دهیم به پزشک مراجعه نمایید. پزشک در زمان معاینات، این بیماری را تشخیص داده و داروهای مناسبی برای درمان و کنترل آن تجویز خواهد کرد. در این مقاله، علائم آسم آلرژیک را معرفی کرده و راه‌های پیشگیری از این بیماری را برشمرده‌ایم؛ با مطالعه این موارد، می‌توانید این بیماری را شناسایی نموده و برای درمان هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.

آسم چیست؟

آسم نوعی اختلال یا بیماری است که شاخه‌های نای (برونش) را درگیر می‌کند. نای، لوله‌هایی هستند که وظیفه دریافت و خارج کردن هوا از ریه را بر عهده دارند. بنابراین، در زمانی که فرد مبتلا به آسم است، شاخه‌های نای به صورت صحیح عمل نمی‌کنند و تنفس ایشان دچار مشکلات شدید می‌شود. آسم اقسام متفاوتی دارد و هر یک می‌توانند در علائم و عوارض، شدت و ضعف متفاوتی را نمایان سازند.

منظور از آسم آلرژیک چیست؟

آسم آلرژیک نوعی از آسم است که به دلیل واکنش غیر عادی سیستم ایمنی بدن به آلرژن‌ها، مانند گرده گیاهان، مواد شیمیایی یا حتی حیوانات خانگی، ایجاد می‌شود. در این نوع آسم، تماس با آلرژن‌ها باعث تحریک و التهاب مجاری هوایی شده و علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، و خلط ایجاد می‌کند. بنابراین، آسم آلرژیک معمولاً در افرادی رخ می‌دهد که حساسیت به آلرژن‌ها دارند و در معرض آن‌ها قرار گرفته ‌اند.

آسم آلرژیک به عنوان یک نوع اختلال تنفسی ممکن است باعث تنگی نفس، سرفه، عطسه، و حتی خستگی شود. در این حالت، سیستم ایمنی بدن به‌ به آلرژن‌ها پاسخ می‌دهد و باعث ترشح مواد شیمیایی مختلف و بروز علائم آسم آلرژیک می‌شود.

مدیریت و کنترل آسم آلرژیک نیاز به شناسایی دقیق آلرژن‌های مسبب و مداخله‌های آن‌ها دارد. پزشک متخصص می‌تواند از طریق آزمایشات آلرژی و تاریخچه پزشکی فرد، عوامل محرک آلرژی را تعیین کند و برنامه درمانی برای کنترل علائم آسم آلرژیک ارائه دهد.

در ضمن، افراد مبتلا به آسم آلرژیک باید از تماس با آلرژن‌های مشکل ‌ساز پرهیز کنند و داروهای تجویز شده توسط پزشک را به دقت مصرف نمایند. به همین دلیل همکاری فعال با پزشک و پیشگیری از تماس با آلرژن‌های مضر می‌تواند به بهبود و کنترل بهتر آسم آلرژیک کمک کند.

نشانه های آسم آلرژیک

  • سرفه مداوم؛ شایع‌ترین علائم آسم آلرژیک

بیماری آسم آلرژیک ناشی از واکنش غیرعادی سیستم ایمنی بدن به آلرژن‌های محیطی مانند گرده گیاهان، مواد شیمیایی و عفونت‌ها است. این واکنش ممکن است با سرفه‌های پی در پی و مداوم همراه باشد. در این بیماری، تنفس مشکلی پیدا کرده و باعث ایجاد سرفه و خس خس سینه می‌شود. در برخی افراد، سرفه‌های آسم آلرژیک خشک و در دیگران با خلط همراه می‌باشد.

اگر شما نیز به طور متناوب با سرفه یا خس‌ خس سینه مواجه هستید، درمان به موقع می‌تواند از آسیب طولانی ‌مدت به ریه جلوگیری کند و به بهبود وضعیت شما کمک کند. با کنترل نشانه‌های آسم آلرژیک، که توسط داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، انجام می‌شود، می‌توانید به‌ راحتی از ابتلا به حملات آسم جلوگیری نمایید. توجه داشته باشید که باید هر گونه دارویی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. داروهای مختلف برای درمان سرفه‌های آسم آلرژیک به داروخانه‌ها توسط شرکت‌های پخش دارو توزیع می‌شوند؛ اما بهتر است برای خرید و تهیه هر کدام نسخه پزشکی داشته باشید.

  • تنگی نفس

آسم آلرژیک به عنوان یکی از انواع بیماری‌های تنفسی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین، در صورت ابتلا به این بیماری، مسیرهای هوایی با التهاب مواجه می‌شوند و به تنگی نفس یا دشواری در تنفس منجر می‌شوند. این وضعیت ممکن است سبب اختلال در خواب فرد گردد و انجام ورزش و فعالیت بدنی را برای او دشوار سازد.

با کمک داروهایی که برای درمان بیماری آسم تجویز می‌شوند، میزان التهاب در مجاری تنفسی، کاهش می‌یابد.

نکته: استفاده از این داروها بدون دستور پزشک توصیه نمی‌شود. داروهای آسم آلرژیک انواع مختلفی دارند و پزشک با توجه به وضعیت هر فرد، نوع مناسب آن را تجویز می‌کند. برای اطلاعات بیشتر درباره این داروها با پزشک متخصص در ارتباط باشید.

  • عطسه و رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک (آبریزش بینی) هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به عوامل محیطی حساسیت پیدا کرده و به شدت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. این واکنش همانند آسم آلرژیک است که منجر به عطسه و آبریزش بینی می‌شود. در رینیت آلرژیک، شخص با علائمی نظیر آبریزش و خارش چشم، گرفتگی یا آبریزش بینی، و تورم در اطراف چشم‌ها مواجه می‌شود. برای کنترل این علائم آسم آلرژیک، معمولاً پزشک آنتی ‌هیستامین‌هایی مانند قرص نئوتادین ۵ را تجویز می‌کند. ماده موثره نئوتادین به نام دس لوراتادین سبب درمان و کنترل برخی بیماری‌های تنفسی ناشی از حساسیت، از جمله آسم آلرژیک، می‌گردد.

  • سردردهای سینوسی و میگرنی

افراد مبتلا به آسم آلرژیک ممکن است تجربه‌های خاصی از سردرد داشته باشند. سردرد ناشی از آسم آلرژیک می‌تواند منجر به کاهش تمرکز، خستگی و ناراحتی شود. این نوع سردرد به دو صورت اصلی ظاهر می ‌شود:

  1. سردرد ناحیه سینوسی: درد بیشتر در ناحیه سینوس‌ها (نواحی پیشانی و اطراف چشم‌ها) یا صورت احساس می‌شود؛ مانند زمانی که به سینوزیت دچار می‌شویم.
  2. سردرد میگرنی: درد به‌ صورت ضربان‌دار احساس می‌شود، معمولاً یک‌طرف سر را درگیر می‌کند و ممکن است با آفتاب مستقیم یا نور زیاد بدتر شده و میزان سردرد شدت یابد. این نوع سردرد گاهی همراه با تهوع نیز ممکن است باشد.

در این موارد، پزشک معالج علاوه بر درمان لازم برای کنترل سردرد، معمولاً با تجویز داروهایی مانند قرص یا شربت نئوتادین و همچنین اسپری بینی، به کنترل علائم آسم آلرژیک پرداخته و روش درمانی مناسبی را پیشنهاد می‌کند.

مدیریت و کنترل آسم آلرژیک نیاز به شناسایی دقیق آلرژن‌های مسبب و مداخله‌های آن‌ها دارد.
مدیریت و کنترل آسم آلرژیک نیاز به شناسایی دقیق آلرژن‌های مسبب و مداخله‌های آن‌ها دارد.

کاهش خطر ابتلا به آسم آلرژیک و روش‌های پیشگیری از آن

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آسم آلرژیک و کنترل آن، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. شناسایی آلرژن‌ها: گرده گیاهان، حیوانات خانگی، قارچ‌ها و مواد شیمیایی از جمله آلرژن‌هایی هستند که ممکن است علائم آسم آلرژیک را ایجاد کنند. هر فرد معمولاً به برخی از این آلرژن‌ها حساسیت دارد؛ بنابراین شناسایی حساسیت خود می‌تواند به جلوگیری از بروز نشانه‌های آسم آلرژیک کمک کند.
  2. استفاده از داروهای ضدآلرژیک و ضد‌التهاب: پیش از شروع فصل گرده‌ افشانی گل‌ها و فصولی که حساسیت شما عود می‌کند، با مشورت پزشک از داروهای ضد حساسیت و ضد‌ التهاب استفاده کنید. این داروها به کاهش علائم آسم آلرژیک و کنترل واکنش التهابی مجاری تنفسی کمک می‌کنند.
  3. ایجاد محیط سالم: ایجاد یک محیط سالم با کنترل رطوبت، از بین بردن قارچ‌ها، تصفیه هوا و استفاده از دستگاه تهویه هوا می‌تواند سبب کاهش علائم آسم آلرژیک شود.
  4. پیشگیری و کنترل طولانی‌ مدت: مد نظر داشته باشید که پیشگیری و کنترل طولانی ‌مدت می‌تواند کلید اصلی در متوقف کردن علائم آسم آلرژیک قبل از شروع آن باشد. بنابراین، موارد فوق را جدی بگیرید تا از حملات شدید این بیماری جلوگیری کنید.

مراجعه به پزشک متخصص

برای کنترل بهتر آسم آلرژیک، لازم است که با پزشک خود همکاری نموده و مصرف داروها را طبق توصیه‌های او ادامه دهید. افراد مبتلا به آسم آلرژیک بهتر است حتماً جهت درمان به یک متخصص مراجعه نمایند. پزشک متخصص آسم، عوامل محرک آلرژی را شناسایی کرده و برنامه‌‌ای جهت کمک به افراد مبتلا به این بیماری ارائه خواهد داد. برای رفع آلرژی و حساسیت می‌توانید با دکتر هرمان مقدم در تماس باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تماس سریع