ویرایش محتوا

درباره دکتر هرمان مقدم

دکتر کامبیز هرمان مقدم متخصص ختنه نوزادان دارای بورد تخصصی اطفال و کودکان .
وی تحصیلات خود را در سال 74 در رشته پزشکی آغاز نموده و در سال 81 موفق به اخذ پزشکی عمومی گردید . هم چنین از سال های 85 الی 88 در رشته تخصصی کودکان مشغول به تحصیل شد.

راه های ارتباطی

مراقبت‌های بعد از سوراخ کردن گوش

  • خانه
  • -
  • مقالات آموزشی
  • -
  • مراقبت‌های بعد از سوراخ کردن گوش
مراقبت‌های بعد از سوراخ کردن گوش
5
(1)

پرسینگ و سوراخ کردن گوش از کارهای زیبایی است که افراد بسیاری در سراسر جهان انجام می‌دهند. بسیاری از خانم‌ها به دلیل تأثیر زیبا و جذابی که گوشواره‌ها بر ظاهر دارند، از استفاده انواع مختلف گوشواره‌ لذت می‌برند. برای استفاده از گوشواره، شما باید ابتدا گوشتان را سوراخ کنید. اغلب دختران این کار را در دوران کودکی انجام می‌دهند، اما ممکن است در سال‌های بعد نیاز باشد که در نقاط دیگری از گوش این کار را انجام دهند. سوراخ کردن گوش می‌تواند کاری بی‌خطر و ساده باشد، در صورتی که این عمل به درستی انجام شود.

در این مقاله به بررسی انواع روش‌های سوراخ کردن گوش، معایب سوراخ کردن گوش و مراقبت‌های بعد از سوراخ کردن گوش و همچنین مسائل بهداشتی مرتبط با آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع روش‌های سوراخ کردن گوش

سوراخ کردن گوش با تفنگ گوش سوراخ کن

اشخاص متخصص از وسایل تجاری برای سوراخ کردن گوش استفاده می‌کنند که به طور عام با نام “تفنگ گوش سوراخ ‌کن” شناخته می‌شود. این ابزار به صورت خودکار یک سوراخ در گوش ایجاد کرده و میخ گوشواره را در آن قرار می‌دهد.

سوراخ کردن گوش با سوزن

در این روش، متخصص یک سوزن توخالی را در محل مورد نظر نفوذ می‌دهد. سپس، میخ گوشواره یا حلقه از طرف دیگر وارد حفره سوزن شده و در داخل سوراخ قرار می‌گیرد. این گوشواره اولیه است و باید برای مدتی تعیین شده درون سوراخ باقی بماند تا زخم بهبود کامل یابد. انجام پیرسینگ گوش با استفاده از آنژیوکت به جای سوزن مخصوص هم ممکن است.

کدام یک بهتر است، تفنگ سوراخ‌ کننده یا سوزن؟

چنان چه نکات مربوط به استریل رعایت شوند، می‌توانید از هر یک از این روش‌ها که می‌خواهید استفاده کنید. ولی روش تفنگی برای کودکان مناسب‌تر است، چون در این روش کودک سوزن را نمی‌بیند و در نتیجه ترسی ندارد. این روش سرعت بهتری نیز دارد که از کلافگی نوزاد جلوگیری می‌کند.

چنان چه نکات مربوط به استریل رعایت شوند، می‌توانید از هر یک از این روش‌ها که می‌خواهید استفاده کنید.
چنان چه نکات مربوط به استریل رعایت شوند، می‌توانید از هر یک از این روش‌ها که می‌خواهید استفاده کنید.

مراقبت ‌های بعد از سوراخ کردن گوش

برای سوراخ کردن گوش ضروری است تا مراقبت‌های ویژه‌ای انجام دهید که به اختصار شامل موارد زیر است:

  1. پاکیزگی دست‌ها: دست‌های خود را قبل از لمس گوش‌های سوراخ کرده، با آب و صابون بشویید تا از عفونت جلوگیری کنید.
  2. استفاده از محافظ گوش: در مواجه با آلودگی یا مواد شیمیایی، از محافظ گوش (مانند گوشواره یا کاور گوش) استفاده کنید.
  3. تمیز کردن گوش‌ها: گوش‌ها را با حوله نرم تمیز کنید.
  4. استفاده از محلول‌های تمیز کننده: معمولاً پزشک متخصص از محلول‌های خاصی برای تمیزی گوش‌ها استفاده می‌کنند.
  5. پیگیری و مشاوره: هر گونه تغییرات ناخواسته یا علائم عفونت را به پزشک متخصص اطلاع دهید.
  6. اجتناب از گوش گیرهای فلزی: از استفاده گوش گیرهای فلزی در محل سوراخ گوش بپرهیزید تا احتمال ایجاد تحریک یا آلرژی کاهش یابد.
  7. پرهیز از شنا: به مدت حداقل یک ماه پس از سوراخ کردن گوش، از شنا در استخرهای عمومی پرهیز کنید.
  8. محافظت در برابر آلودگی: هنگام استفاده از اسپری‌ یا ضد عفونی‌کننده‌ها، سعی کنید از گوشتان محافظت کنید.
  9. توجه به نشانه‌های عفونت: در صورتی که قرمزی، تورم، درد یا خروج مایعات غیر عادی از گوش داشتید، به پزشک مراجعه کنید.
برای سوراخ کردن گوش ضروری است تا مراقبت‌های ویژه‌ای انجام دهید
برای سوراخ کردن گوش ضروری است تا مراقبت‌های ویژه‌ای انجام دهید

خطرات سوراخ کردن گوش

اگرچه سوراخ کردن گوش معمولا خطری ندارد ولی در صورت هرگونه اشتباه ممکن است، پوست شما شکافته شده و زمینه‌ای برای بروز مشکلات مختلف ایجاد شود. در ادامه، به برخی از این خطرات احتمالی اشاره شده است:

  1. واکنش‌های آلرژیک: جواهرات ساخته شده از نیکل یا برنج ممکن است سبب تحریک ناحیه‌ای که سوراخ گوش در آن‌جا ایجاد شده است، شود و واکنش‌های آلرژیکی بروز کنند.
  2. عفونت: در بعضی موارد، امکان بروز عفونت و نشانه‌هایی مانند قرمزی پوست در ناحیه سوراخ شده، تورم، درد و ترشحات وجود دارد.
  3. مشکلات پوستی: بعد از سوراخ کردن گوش، احتمال مشاهده مشکلاتی مانند زخم و کلوئید (بافت زخمی که بیش از حد رشد کرده است) نیز وجود دارد.
  4. بیماری‌های خونی: به دلیل استفاده از مواد آلوده، احتمال ابتلا به هپاتیت B و C، کزاز و HIV نیز وجود دارد. همچنین، ممکن است مشکلات پوستی در این ناحیه از قبیل ایجاد ضایعه، بثورات پوستی، برآمدگی، بریدگی یا خال بوجود بیاید.

اگرچه در زمان سوراخ کردن گوش، نظافت وسایل و دست‌ها مهم هستند، اما مراقبت‌های پس از سوراخ کردن گوش هم اهمیت بسیار زیادی دارند تا از این طریق از عفونت گوش جلوگیری شود. بهتر است اطراف ناحیه‌ای که سوراخ شده با صابون و آب گرم یا الکل، دو بار در روز تمیز شود. برخی از پزشکان نیز ممکن است یک پاک‌کننده خاص را توصیه کنند تا از آن برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید. یک روش دیگر برای جلوگیری از عفونت پوستی، استفاده از یک پماد آنتی‌بیوتیک در اطراف منطقه سوراخ شده است. برای این کار، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

بعد از سوراخ کردن گوش بهتر است سوراخ گوش خود را لمس نکنید، زیرا این اقدام ممکن است منجر به انتقال میکروب از دست شما به این منطقه شده و باعث عفونت گردد. از رفتن به استخر که میکروب‌ها آزادانه در آب حضور دارند، خودداری کنید. همچنین تا پایان مدت بهبودی، گوشواره طبی را از جای خود خارج ننمایید، زیرا در غیر این صورت ممکن است منجر به عفونت شود.

نتیجه‌گیری

سوراخ کردن گوش عملی راحت و آسان است و اگر بهداشت در حین کار رعایت شود، هیچ مشکلی نخواهد داشت. بنابراین می‌توانید بعد از سه هفته تا یک ماه گوشواره‌ی طبی را درآورده و از گوشواره‌های دلخواهتان استفاده کنید. همچنین نیازی به نگرانی از بروز درد یا خونریزی نیست؛ زیرا اگر این کار توسط افراد متخصص انجام شود، درد آن بسیار کم و خونریزی بسیار مختصر خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره و گرفتن وقت برای سوراخ کردن گوش یا پیرسینگ گوش با مطب دکتر کامبیز هرمان مقدم تماس بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تماس سریع