ویرایش محتوا

درباره دکتر هرمان مقدم

دکتر کامبیز هرمان مقدم متخصص ختنه نوزادان دارای بورد تخصصی اطفال و کودکان .
وی تحصیلات خود را در سال 74 در رشته پزشکی آغاز نموده و در سال 81 موفق به اخذ پزشکی عمومی گردید . هم چنین از سال های 85 الی 88 در رشته تخصصی کودکان مشغول به تحصیل شد.

راه های ارتباطی

فتق نوزاد چه ارتباطی با ختنه دارد؟

  • خانه
  • -
  • مقالات آموزشی
  • -
  • فتق نوزاد چه ارتباطی با ختنه دارد؟
فتق نوزاد چه ارتباطی با ختنه دارد؟
5
(1)

فتق نوزاد یکی از مشکلات شایعی است که در دوران نخستین زندگی نوزادان رخ می‌دهد. این وضعیت، وجود یک ناهنجاری در دیواره عضلانی شکم و احشاء نوزاد را نشان می‌دهد، که منجر به بروز بیرون ‌آمدگی یا تورم در ناحیه شکم می‌شود. این مسئله، معمولاً به عنوان یک گزینه درمانی جراحی در نظر گرفته می‌شود.

از جمله این مسائل، می‌توان به ارتباط بین فتق نوزاد و ختنه اشاره کرد. در بسیاری از موارد، نوزادانی که با فتق مواجه هستند، ممکن است نیاز به ختنه داشته باشند یا برعکس، ختنه نوزادان ممکن است به ظهور یا تشدید فتق منجر شود.

در این مقاله، به بررسی ارتباط بین فتق نوزاد و ختنه می‌پردازیم و تأثیر آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. همچنین، راهکارها و توصیه‌های پزشکی برای مدیریت بهینه این وضعیت‌ و حفظ سلامتی نوزادان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

علائم نگران کننده ورم بیضه

هیدروسل ممکن است به صورت ناگهانی یا ناشی از ضربه‌ای نسبتاً شدید به بیضه ایجاد شود. در صورتی که کودک به طور ناگهانی با درد شدید یا تورم بیضه مواجه شود یا بر اثر ضربه نسبتاً شدید به بیضه دردی احساس کند یا تورم مشاهده شود، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این نشانه‌ها زمانی نگران‌کننده هستند که در عرض چند ساعت ظاهر شوند.

علاوه بر این، ممکن است به دلیل انسداد جریان خون در بیضه‌ای که پیچ خورده است و به اصطلاح “تورشن بیضه” نامیده می‌شود، بیضه متورم شده و دردی را ایجاد کند. در صورت مشاهده پیچ خوردگی بیضه، اقدامات درمانی برای حفظ بیضه باید در عرض چند ساعت انجام شود. در واقع، این موضوع به عنوان یک وضعیت اورژانسی محسوب می‌شود و باید به سرعت توسط متخصص دستگاه ادراری یا اورولوژیست درمان شود. بنابراین، در هر زمانی که چنین مشکلی پدید آید، بهتر است تا به متخصص دستگاه ادراری یا اورولوژیست مراجعه شود.

یکی از عوامل موثر در بروز فتق، نارس بودن کودک در هنگام تولد است.
یکی از عوامل موثر در بروز فتق، نارس بودن کودک در هنگام تولد است.

عوامل بروز فتق کدامند؟

به طور معمول برای بروز هر چیزی، عوامل متعددی دخیل هستند. برخی عوامل باعث بروز فتق در نوزادان پسر می‌شوند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. یکی از عوامل موثر در بروز فتق، نارس بودن کودک در هنگام تولد است. کودکانی که قبل از اتمام دوره ۹ ماهه‌ جنینی متولد می‌شوند، بیشتر از نوزادان دیگر به فتق ابتلا می‌شوند.

عامل دیگر در بروز فتق، عدم نزول بیضه در هنگام تولد است. در بدو تولد، تمام نوزادان تحت معاینه و بررسی توسط متخصصین با تجربه قرار می‌گیرند. در یک نوزاد سالم، بیضه‌ها باید به طور نرمال نزول کرده باشند و اگر این اتفاق نیافتد، ممکن است فتق رخ دهد. خوب است بدانید که وراثت یک عامل موثر در بروز فتق است.

در بیشتر نوزادانی که در یکی از اعضای خانواده سابقه فتق وجود دارد، احتمال ابتلا به فتق بسیار بالاست. فیبروز سیستیک نیز یکی از عوامل بروز فتق در نوزادان است. فیبروز سیستیک یک بیماری ارثی است که در صورت تجمع مخاط غلیظ و چسبناک، فتق را ایجاد می‌کند.

فیبروز سیستیک می‌تواند منجر به بروز مشکلات متعددی در اندام‌های بدن شود. یکی از عوامل دیگری که می‌تواند باعث بروز فتق در نوزادان پسر شود، دیسپلازی مفصل ران است. دیسپلازی یک بیماری مادرزادی است که سبب اختلال در مفصل ران می‌شود. افراد مبتلا به دیسپلازی مفصل ران، معمولاً شاهد قرار گیری ناهنجار سر استخوان ران در کنار استخوان لگن هستند.

دیسپلازی مفصل ران اصطلاحاً با اسامی “دررفتگی مادرزادی مفصل ران” یا “اختلال تکاملی مفصل ران” شناخته می‌شود. همچنین، وجود ناهنجاری در مجاری ادرار کودک یکی دیگر از عوامل ممکن برای بروز فتق در کودکان است. در واقع، اگر شکل گیری مجاری ادراری کودک به صورت طبیعی صورت نگیرد، ممکن است باعث بروز فتق شوند و نیاز به بررسی دقیق و معاینه توسط پزشک متخصص داشته باشند.

عوارض فتق کدام است؟

بیماری‌ها می‌توانند عوارض مختلفی را به وجود آورند و فتق یکی از این بیماری‌ها است که در کودکان پسر معمولاً مشاهده می‌شود. اگر والدین به وجود ورم یا درد در بیضه‌ کودک خود پی‌برند، حتماً باید به متخصص اطفال مراجعه کنند تا کودک معاینه شود، مشکلات احتمالی بررسی شود، و در صورت نیاز، کودک مورد درمان قرار گیرد.

در واقع، فتق ممکن است عوارض جدی ایجاد کند که باید توسط جراحی رفع شود. در کودکان مبتلا به فتق، قسمتی از روده در عضلات شکم گیر می‌کند، که باعث وارد شدن آسیب‌های جدی و دائمی به روده می‌شود. این امر به دلیل مشکلات جریان خون در ناحیه مربوطه اتفاق می‌افتد و ممکن است منجر به قطع جریان خون در این قسمت شود.

هر کودکی ممکن است به فتق مبتلا شود. اما توصیه متخصصان این است که هنگام مشاهده فتق، والدین سریعا به متخصص مراجعه کرده و در زمینه درمان این مشکل اقدام نمایند.

بیماری‌ها می‌توانند عوارض مختلفی را به وجود آورند و فتق یکی از این بیماری‌ها است که در کودکان پسر معمولاً مشاهده می‌شود.
بیماری‌ها می‌توانند عوارض مختلفی را به وجود آورند و فتق یکی از این بیماری‌ها است که در کودکان پسر معمولاً مشاهده می‌شود.

برای درمان فتق چه روش‌هایی وجود دارد؟

ممکن است هنگام مشاهده‌ فتق یا هیدروسل دچار ترس و اضطراب شوید، اما خوشبختانه هیچ کدام از انواع هیدروسل خطرناک نبوده و جای نگرانی وجود ندارد. به طور کلی، هیدروسل‌های ساده خود به خود از بین می‌روند و در بیشتر موارد نیاز به درمان ندارند. در برخی موارد، لازم است تا هیدروسل با جراحی درمان شود.

در واقع، هیدروسل‌های غیر مرتبطی که پس از گذشت یک سال از تولد نوزاد از بین نرفته‌اند، نیاز به جراحی دارند. بنابراین، والدین هنگام مشاهده‌ هیدروسل باید به پزشک مراجعه کنند و با توجه به تشخیص پزشک معالج، درمان و حتی جراحی را مد نظر قرار دهند.

ارتباط فتق نوزاد با ختنه

فتق نوزاد، وضعیتی است که در آن بخشی از بافت یا عضو داخلی نوزاد از محل طبیعی خود خارج می‌شود و از طریق یک بازوی ضعیف یا یک سوراخ در دیوار شکمی قابل مشاهده است. ارتباط فتق نوزاد با ختنه به عنوان یک علت ممکن بررسی می‌شود.

در برخی از موارد، ختنه ممکن است تأثیری بر فرآیند بهبود فتق نوزاد داشته باشد. به ‌طور معمول، پزشکان این مسئله را به ‌طور جداگانه بررسی می‌کنند و تصمیم‌گیری را بر اساس شرایط خاص هر بیمار انجام می‌دهند. اگرچه برخی از فتق‌ها به طور خود به خود اصلاح می‌شوند، اما در مواردی نیاز به جراحی جهت ترمیم وضعیت ممکن است.

در هر صورت، اگر والدین نوزاد فتقی را مشاهده کنند یا به هر دلیلی نگران هستند، بهتر است که به پزشک مراجعه کرده و مشاوره و درمان مناسب را انجام دهند.

جمع بندی

فتق باعث می‌شود بخشی از روده در عضلات شکم گیر کند و این موضوع می‌تواند به آسیب جدی در روده منجر شود. در بحث فتق نوزاد و ارتباط آن با ختنه، مهم است به این نکته اشاره کنیم که کودکانی که دچار فتق هستند بهتر است قبل از ختنه درمان شوند. همچنین، مناسب است که برای درمان فتق، حدود یک سالگی، به پزشک مراجعه شود تا بهترین نتیجه حاصل گردد. برای معاینه فتق کودک خود می‌توانید به مطب دکتر هرمان مقدم مراجعه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تماس سریع