ویرایش محتوا

درباره دکتر هرمان مقدم

دکتر کامبیز هرمان مقدم متخصص ختنه نوزادان دارای بورد تخصصی اطفال و کودکان .
وی تحصیلات خود را در سال 74 در رشته پزشکی آغاز نموده و در سال 81 موفق به اخذ پزشکی عمومی گردید . هم چنین از سال های 85 الی 88 در رشته تخصصی کودکان مشغول به تحصیل شد.

راه های ارتباطی

واکسن آبله مرغان یا واکسن واریسلا چیست؟ | تزریق واکسن ابله مرغان | تزریق واکسن پرونار و خرید

  • خانه
  • -
  • مقالات آموزشی
  • -
  • واکسن آبله مرغان یا واکسن واریسلا چیست؟ | تزریق واکسن ابله مرغان | تزریق واکسن پرونار و خرید
واکسن آبله مرغان یا واکسن واریسلا چیست؟ | تزریق واکسن ابله مرغان | تزریق واکسن پرونار و خرید
4.8
(30)

آبله مرغان (chicken pox) یک عفونت شدیداً مسری است که علامت و مشخصه آن ضایعات پوستی (بثورات وزیکولی varicella zouster) می‌باشد.

آبله‌مرغان توسط ویروس واریسلا زوستر که از خانواده هرپس ویروس است، ایجاد می‌شود. این ویروس بعد از ایجاد آبله ‌مرغان (chicken pox)، در همه افراد به صورت نهفته، در مسیر رشته‌های عصبی که از نخاع خارج می‌شوند، جایگزین می‌شود و فعالیت مجدد آن منجر به بیماری زونا یا هرپس زوستر Herpes zoster می‌گردد. این‌ ویروس‌ از راه‌ قطره‌های‌ ریز در هوا یا تماس‌ با ضایعات‌ پوستی، از فرد بیمار انتقال‌ می‌یابد.

آبله مرغان (chicken pox) یک عفونت شدیداً مسری است که علامت و مشخصه آن ضایعات پوستی می‌باشد.
آبله مرغان (chicken pox) یک عفونت شدیداً مسری است که علامت و مشخصه آن ضایعات پوستی می‌باشد.

پیشگیری از آبله مرغان

برای پیشگیری از عوارض آبله مرغان می‌توان از واکسن آبله مرغان یا واکسن واریسلا استفاده کرد تا از سرایت آن به دیگران هم جلوگیری گردد.

کودکان باید ۲ دوز از واکسن واریسلا را دریافت کنند.

  • همه‌ کودکان زیر ۱۳ سال باید در دو نوبت به فاصله 3 ماه واکسینه شوند.
  • همه‌ افراد بالای ۱۳ سالی که تا به‌ حال به آبله‌مرغان مبتلا نشده‌اند باید در دو نوبت به فاصله 1 ماه واکسینه شوند.
  • اگر واکسن دریافت نکرده‌اید و در معرض ویروس قرار گرفته‌اید، واکسینه شدن تا ۷۲ ساعت بعد از مواجهه با ویروس می‌تواند موثر واقع شود و از ابتلا به بیماری جلوگیری کند.

مکانیزم اثر واکسن آبله مرغان

واکسیناسیون آبله مرغان سبب آنتی بادی ضد واریسلا و پاسخ ایمنی سلولی می‌شود و فرد را در مقابل عفونت وارسیلا مصون می‌سازد. به طور کلی در 70% موارد نسبت به ابتلای بیماری و در 95% موارد نسبت به ابتلای موارد شدید بیماری ایجاد مصونیت می‌کند. میزان ابتلا به عفونت واریسلایی در افرادی که واکسینه شده‌اند، حدود 4-1% در سال طی 7 سال پس از واکسیناسیون است.

از زمانی که در معرض ویروس قرار می‌گیریم، به مدت ۱۰-۱۲ روز طول می‌کشد تا اولین نشانه‌های آبله‌مرغان ظاهر شود. این بیماری به‌طور متوسط بین ۵-۱۰ روز طول می‌کشد، که در این زمان بیمار نیاز به استراحت و مراقبت دارد.

کسی که تا‌ به‌ حال یک‌بار به آبله‌مرغان مبتلا شده باشد، به‌احتمال نزدیک به صد در صد دیگر مبتلا نخواهد شد. اما برای افرادی که مبتلا نشده‌اند، واکسن آبله‌مرغان یکی از روش‌های موثر برای پیشگیری از ابتلا است. واکسن آبله‌مرغان در واقع نسخه‌‌ی ضعیف‌شده‌ی ویروس است. ویروس آبله‌مرغان در آزمایشگاه اصلاح یا تضعیف می‌شود. بدن در مقابل ویروس ضعیف شده قرار می‌گیرد و سیستم ایمنی در برابر ویروس مقاوم می‌شود.

تزریق واکسن ابله مرغان برای اطفال

این واکسن می‌تواند برای اطفال و کودکانی در مدرسه و مهد کودک که افراد بسیار زیادی هستند و احتمال مبتلا شدن به آن بالا می‌باشد، مناسب باشد و این عمل باعث می‌شود در صورتی که خانم باردار (مامان خونه) در خانه یا فامیل وجود داشته باشد دیگر به آبله مرغان مبتلا نشود که این امر به نظر شما چقدر می‌تونه مفید و ارزشمند باشه؟

بیش از ۹۹ درصد کودکان با واکسن آبله‌مرغان، در مقابل این بیماری مقاوم می‌شوند.

در بزرگسالان تزریق اول واکسن احتمال ابتلا به بیماری را تا ۷۸ درصد کاهش می‌دهد و این عدد در تزریق دوم به ۹۹ درصد می‌رسد.

دو درصد از کودکان واکسینه شده، به آبله‌مرغان مبتلا می‌شوند. اما نشانه‌های آبله‌مرغان در آن‌ها خفیف است و بیماری زودتر خوب می‌شود.

بسیاری از پدرها و مادرها سعی می‌کنند کودک خود را در معرض آبله‌مرغان قرار بدهند تا بیماری را بگیرد و در بزرگسالی نسبت به آن مقاوم باشد. اما خوب است بدانید دریافت واکسن آبله‌مرغان بهتر از این است که یک‌بار به آن مبتلا شویم.

کجا واکسن آبله مرغان بزنیم؟

مرکز تخصصی تزریق واکسن آبله مرغان دکتر هرمان مقدم متخصص اطفال و کودکان، جهت رفاه حال مراجعه کنندگان از قبیل خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، کارکنان بیمارستان، افراد در تماس مستقیم با افراد بیمار و کودکان در مهدکودک‌ها ، اقدام به تزریق واکسن آبله مرغان می‌نماید.

جهت مشاوره درباره تزریق واکسن آبله مرغان و دریافت وقت ویزیت، با شماره زیر تماس بگیرید. 88213218 21 0098

در بزرگسالان تزریق اول واکسن احتمال ابتلا به بیماری را تا ۷۸ درصد کاهش می‌دهد و این عدد در تزریق دوم به ۹۹ درصد می‌رسد.
در بزرگسالان تزریق اول واکسن احتمال ابتلا به بیماری را تا ۷۸ درصد کاهش می‌دهد و این عدد در تزریق دوم به ۹۹ درصد می‌رسد.

قیمت واکسن آبله مرغان

ابتدا باید بدانیم هزینه که برای حفاظت و جلوگیری ابله مرغان  انجام می‌دهیم چقدر اهمیت دارد چقدر می‌تواند از جنین که در دل مادر قرار دارد حفاظت کند.

قیمت خود واکسن ابله مرغان در کشورهای خارجی بین 140 الی 160 دلار است. در صورت نیاز به تزریق، هزینه جدا دریافت می‌گردد.

مشخصات شخص مبتلا به ابله مرغون:

  1. تب
  2. ناراحتی و حساسیت
  3. سردرد
  4. خستگی شدید
  5. حالت تهوع
  6. ترش شدن گلو
  7. بی‌اشتهایی
  8. احساس عمومی کسالت و مریضی
  9. خارش پوست
  10. ظهور آثار جوش بر روی پوست که پوست اطراف به رنگ قرمز و به حالت ملتهب در می‌آید.
این واکسن می‌تواند برای اطفال و کودکانی در مدرسه و مهد کودک که افراد بسیار زیادی هستند و احتمال مبتلا شدن به آن بالا می‌باشد، مناسب باشد
این واکسن می‌تواند برای اطفال و کودکانی در مدرسه و مهد کودک که افراد بسیار زیادی هستند و احتمال مبتلا شدن به آن بالا می‌باشد، مناسب باشد

واکسن ابله مرغان

چه کسانی نباید واکسن ابله مرغان تزریق کنند؟

  1. وقتی فرد به تازگی انتقال خون داشته است یا سایر محصولات خونی را دریافت کرده است. ممکن است به شما توصیه شود که به مدت ۳ ماه یا بیشتر واکسیناسیون آبله مرغان را عقب بیندازید.
  2. وقتی فرد مبتلا به هر گونه آلرژی شدید است که زندگی فرد را به خطر می‌اندازد. ممکن است برای فردی که پس از دریافت یک دوز از واکسن آبله مرغان دچار واکنش آلرژیک خطرناکی شده است یا نسبت به بخشی از این واکسن آلرژی شدیدی دارد تزریق واکسن توصیه نشود.
  3. وقتی فرد پدر یا مادر، برادر یا خواهری دارد که سابقه مشکلات سیستم ایمنی دارد.
  4. وقتی فرد سالیسیلات (مانند آسپیرین) مصرف می‌کند. افراد باید به مدت ۶ هفته پس از تزریق واکسنی که حاوی واریسلا است ازمصرف سالیسیلات‌ها خودداری نمایند.

خرید واکسن آبله مرغان

برای دریافت و خرید واکسن آبله مرغان می‌توانید با گرفتن وقت قبلی به کلینیک دکتر هرمان مقدم مراجعه و این واکسن را تزریق نمایید. این کلینیک در دوران کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت نموده و از ازدحام مراجعین در محل مطب جلوگیری می کند.

 chicken pox واکسن آبله مرغان قبل از بارداری

مشکلات جدی آبله مرغان (chicken pox) معمولا در کودکان چندان شایع نیست اما در برخی از زنان باردار منجر به ذات الریه می‌شود که می‌تواند بسیار خطرناک و مهلک باشد. در ۳ ماهه سوم بارداری، بیماری آبله مرغان برای مادر خطر بیشتری دارد تا برای جنین. اگر مادر در ۳ ماهه سوم بارداری به آبله مرغان مبتلا شد حتما باید بستری و تحت نظر متخصص عفونی و زنان، وضعیت جسمی‌اش مرتب کنترل شود.

اگر مادر در ۳ ماهه اول بارداری به آبله مرغان مبتلا شود، بیماری برای جنین بسیار خطرناک‌تر است و ممکن است به سندرم آبله مرغان مادرزادی مبتلا شود. اگرچه این سندرم درصد بسیار کمی از نوزادان را مبتلا می‌سازد ولی بسیار خطرناک بوده و گروهی از نقائص مادرزادی را به‌وجود می‌آورد که شامل اختلالات استخوانی و عضلانی، اندام فلج، سر کوچک، نابینایی، تشنج و حتی عقب ماندگی ذهنی می‌باشد.

یکی دیگر از خطرات ابتلا به آبله مرغان در طول بارداری این است که امکان دارد نوزاد با آن متولد شود. اگر مادر ۶ تا ۲۱ روز قبل از تاریخ زایمان دچار آبله مرغان شود، احتمالا بیماری نوزاد خفیف خواهد بود و به درمان نیازی نخواهد داشت اما اگر کمی دیرتر و بین ۵ روز قبل تا ۲ روز بعد از زایمان مبتلا شود و اقدام خاصی برای محافظت از جنین انجام نشود، ۲۵ تا ۵۰ درصد احتمال دارد که نوزاد بین روزهای ۵ تا ۱۰ بعد از تولد به این بیماری مبتلا شود.

میزان و احتمال آسیب رسیدن به جنین در صورت ابتلای مادر، با سن بارداری او در ارتباط است. اگر در سه ماهۀ اول یا دوم بارداری آبله ‌مرغان بگیرید، احتمال کمی وجود دارد که جنین دچار سندرم آبله‌ مرغان مادرزادی شود. این احتمال در هفته‌های ۱۳ تا ۲۰ بارداری بیشتر است. سندرم آبله‌ مرغان مادرزادی می‌تواند منجر به نقص‌های مادرزادی شود.


جهت مشاوره درباره تزریق واکسن آبله مرغان و دریافت وقت ویزیت، با شماره زیر تماس بگیرید. 88213218 21 0098


برخی از نقص‌هایی که ممکن است در اثر سندرم آبله‌ مرغان مادرزادی ایجاد شود شامل زخم‌های پوستی، دست و پا‌های غیرطبیعی، سر کوچک‌تر از اندازۀ طبیعی، مشکلات عصبی مثل ناتوانایی ذهنی و مشکلات بینایی است. این عفونت می‌تواند منجر به سقط جنین در اوایل یا حتی در اواخر بارداری شود

خطرناک‌ترین زمان برای ابتلا به آبله‌مرغان بین پنج روز پیش از زایمان تا دو روز پس از زایمان است، زیرا در این حالت نوزاد با ویروس مواجه می‌شود، اما زمان کافی برای دریافت آنتی‌بادی را از شما ندارد. در این صورت شانس زیادی برای ابتلای نوزاد وجود دارد. در این حالت نوزاد دچار بیماری آبله ‌مرغان نوزدان می‌شود که یک بیماری خطرناک است و می‌تواند زندگی او را تهدید کند، به خصوص اگر درمان نشود.

برخی از نقص‌هایی که ممکن است در اثر سندرم آبله‌ مرغان مادرزادی ایجاد شود شامل زخم‌های پوستی، دست و پا‌های غیرطبیعی، سر کوچک‌تر از اندازۀ طبیعی، مشکلات عصبی مثل ناتوانایی ذهنی و مشکلات بینایی است.

برخی از نقص‌هایی که ممکن است در اثر سندرم آبله‌ مرغان مادرزادی ایجاد شود شامل زخم‌های پوستی، دست و پا‌های غیرطبیعی، سر کوچک‌تر از اندازۀ طبیعی، مشکلات عصبی مثل ناتوانایی ذهنی و مشکلات بینایی است.

چه مواردی باید در تزریق واکسن آبله مرغان رعایت شود؟

تزريق به صورت زير جلدی در قسمت خارجي ران يا فوقاني بازو است. معموال در بچه‌هاي كوچك در ران و در افراد بزرگ تر در قسمت فوقاني بازو تزريق مي‌شود. از تزريق عضالني يا وريدی واکسن بايد اکیدا خودداری شود.

حالل واكسن بايد در حرارت زير 32 درجه نگهداري شده و از فريز كردن آن اجتناب شود.

در صورت بيماري حاد شديد يا متوسط، تجويز واكسن بايد تا زمان بهبودي به تعويق افتد.

در كودكاني كه پردنيزون با دوز بالا (بيش از 2 ميلي گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن يا بيش از 22 ميلي گرم در روز براي كودكان با وزن بيش از 12 كيلوگرم ) و يا معادل آن و به مدت طولانی ( 14 روز يا بيشتر )به صورت روزانه مصرف مي‌كنند، بايد حداقل تا يك ماه پس از اتمام دوره درمان از تجويز واكسن آبله مرغان اجتناب كرد.

واکسن پرونار13 (Prevenar13) برای جلوگیری از عفونت ناشی از باکتری‌های پنوموکوکی جلوگیری از ذات الریه استفاده می‌شود؛ این محصول حاوی ۱۳ نوع مختلف باکتری پنوموکوکی است. بیماری پنوموکوکی یک عفونت جدی است که توسط یک باکتری ایجاد می‌‌شود.

پنوموکوک چیست؟

سینه پهلو یا پنومونی که در زبان عربی ذات ‌الریه نیز نامیده می‌شود، عفونت قسمت اسفنجی ریه است. این بیماری پس از یک عفونت ویروسی و بیشتر پس از آنفلوآنزا آغاز می‌شود.
این بیماری معمولا در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسم‌ها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می‌دهد.
سینه پهلو ممکن است در هر زمانی بروز کند اما در کودکان و سالمندان شایع‌تر است، چرا که آن‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی هستند که به علت حضور طولانی در یک بیمارستان یا سایر مراکز درمانی گسترش می‌یابد.
پنومونی یک عفونت در یک یا هر دو ریه است. این بیماری می‌تواند در اثر باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها ایجاد شود. پنومونی باکتریایی شایع‌ترین نوع در بزرگسالان است.
ذات الریه باعث التهاب در کیسه‌های هوا در ریه‌های شما می‌شود که به آن آلوئولی گفته می‌شود. آلوئول‌ها با مایع یا چرک پر می‌شوند و تنفس دشوار می‌شود.

باکتری‌های پنوموکوکی چه نوع باکتری هایی هستند؟

این باکتری‌ها می‌توانند سینوس‌ها و گوش داخلی را آلوده کنند. همچنین می‌تواند ریه‌ها، خون و مغز را آلوده کند و این شرایط می‌تواند کشنده باشد.
واکسن پرونار 13 باعث می‌شود که بدن عوامل محافظتی خود را در برابر بیماری تولید کند. عفونت پنوموکوک می‌تواند موجب مشکلات جدی مانند ذات الریه که بر ریه‌ها اثر می‌گذارد؛ مننژیت که بر مغز اثر می‌گذارد؛ و باکتریمی که یک عفونت شدید در خون است، شود. پنوموکوک همچنین یک دلیل مهم در عفونت گوش در کودکان است.
در نوزادان و کودکان خردسال، ایمن‌سازی شامل ۱ تا ۴ دوز از واکسن است که بستگی به سن در هنگام تزریق دوز اول واکسن پره ونار prevenar دارد. این واکسن را می‌توان همزمان با سایر واکسیناسیون‌ها تزریق کرد.

واکسن پرونار 13 باعث می‌شود که بدن عوامل محافظتی خود را در برابر بیماری تولید کند.
واکسن پرونار 13 باعث می‌شود که بدن عوامل محافظتی خود را در برابر بیماری تولید کند.

علائم ذات الریه یا پنومونی چیست؟

شایع‌ترین علائم ذات الریه شامل موارد زیر است:

  • سرفه که ممکن است خلط (مخاط) ایجاد کند
  • تب، تعریق و لرز
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سایر علائم با توجه به علت و شدت عفونت و همچنین سن و سلامت عمومی فرد می‌توانند متفاوت باشند.
  • کودکان زیر ۵ سال ممکن است سریع نفس بکشند.
  • ممکن است نوزادان استفراغ کنند، کمبود انرژی داشته باشند یا در نوشیدن یا خوردن مشکلی داشته باشند.
  • افراد مسن ممکن است دمای بدن پایین تر از حد طبیعی باشد.

تزریق واکسن پنوموکوک برای چه افرادی لازم است؟

تزریق واکسن پره ونار prevenar، بهترین راه برای پیشگیری از بیماری سینه‌ پهلو است. دو نوع متفاوت واکسن سینه ‌پهلو وجود دارد.
واکسنی که بزرگسالان را در برابر ۲۳ گونه از باکتری استرپتوکوک پنومونی محافظت می‌کند واکسن پلی‌ساخارید پنوموکوک (PPSV23) نامیده می‌شود و تحت برند پنوموواکس به بازار عرضه می‌شود. واکسن PPSV23 با استفاده از باکتری مرده ساخته می‌شود. باکتری مرده نمی‌تواند شما را بیمار کند.
واکسن PPSV23 همان واکسن دوگانۀ پنوموکوک یا سینه‌پهلو (PCV13 که تحت برند پِرِونار ۱۳ عرضه می‌شود و به طور معمول به کودکان یا نوپایان داده می‌شود. اما در سال ۲۰۱۱ برای استفادۀ بزرگسالان ۵۰ ساله و بالاتر توسط FDA تأیید شده است.

اطلاعات تماس کلینیک تخصصی دکتر هرمان مقدم
اطلاعات تماس کلینیک تخصصی دکتر هرمان مقدم

بزرگسالان چه زمانی باید واکسن پنوموکوک بزنند؟

بزرگسالان بین ۱۹ تا ۶۴ سال با شرایط پزشکی خاص، باید دو مرحله از PPSV23 با فاصلۀ ۵ سال از هم تزریق کنند. همۀ بزرگسالان ۶۵ سال به بالا که منع مصرف ندارند و ۵ سال از تزریق مرحلۀ قبلی PPSV23 آن‌ها می‌گذرد.
تزریق واکسن دوگانه‌ی پنوموکوک یا پره ونار (PCV13) برای بزرگسالان زیر توصیه می‌شود:

بزرگسالان ۱۹ سال به بالا که بیماری های زیر را دارند:

  • بیماری طحال
  • بیماری سلول‌های داسی‌شکل
  • نشت مایع مغزی‌ نخاعی
  • کاشت حلزون
  • شرایطی که سیستم ایمنی بدن تضعیف شده است.

بزرگسالانی که توصیه می‌شود هر دو واکسن PPSV23 و PCV13 را بزنند باید ابتدا واکسن PCV13 (پرونار 13) را دریافت کنند و ۸ هفته بعد PPSV23 را بزنند. اگر بزرگسالی قبلاً PPSV23 را زده است می‌تواند یک سال بعد یا بیشتر از این زمان، واکسن PCV13 را تزریق کند.

واکسن پنوموکوک یا پرونار 13 برای کودکان در چه سنی پیشنهاد می‌شود؟

این واکسن در کودکان از سن 6 هفتگی تا 5 سالگی جهت محافظت آن‌ها در مقابل مننژیت، سپسیس، باکتریمی، پنومونی و عفونت‌های گوش ناشی از 13 نوع باکتری‌های استرپتوکوک پنومونی به کار می‌رود.

دفعات تزریق واکسن پنوموکوک:

در شیرخواران 6 هفته تا 6 ماه

  • اولین تزریق در 6 هفتگی
  • تزریق دوم و سوم به فاصله یک ماه
  • تزریق یادآور بین 11 تا 15 ماهگی

در بچه‌های بزرگتر از 7 ماه که واکسینه نشده اند:

شیرخواران7-11 ماه:

  • دو تزریق به فاصله یکماه
  • سومین تزریق در دومین سال زندگی

بچه‌های 23-12 ماه

  • دو تزریق به فاصله دو ماه

بچه‌های 5-2 سال:

  • یک تزریق.

زنان باردار هم فقط باید در صورت نیاز واکسن‌ پرونار 13 (پنوموکوک) را بزنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز 30

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

8 دیدگاه ‌ها

  • متشکریم از آقای دکتر که تمامی اطلاعات لازم را برای زدن واکسن پرورنار در سایت قرار داده است

  • سلام
    بسیار سپاسگزارم از اطلاع رسانیتون در مورد واکسینه شدن مادران قبل از بارداری

  • سلام
    هزینه یک دور واکسن ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلار هست یا دو دوز؟

    • سلام جناب جوهرزاده
      جهت دریافت مشاوره و خرید واکسن پره ونار prevenar با شماره زیر تماس بگیرید. 88213218 21 0098

  • سلام بنده حدود ۶ ماه است آبله مرغان گرفته ام اما هنوز زخمهای ان خوب نشده چکار باید بکنم

    علی از اراک

    09189572470

  • سلام . آیا واکسن آبله مرغان از بیماری زونا هم جلوگیری میکنه یا زونا واکسن تخصصی خودش را داره؟ از کجا میشه واکسن زونا را تهیه کرد؟

  • انتقال آبله مرغان
    نحوه انتقال آبله مرغان، سرماخوردگی و آنفولانزا به هم شباهت دارد. سایر افراد می توانند با لمس مستقیم آبله های بیمار یا تنفس در هوای آلوده به ویروس‌، مبتلا به آبله مرغان شوند. آبله مرغان اکثرا توسط راه های زیر منتقل می شود:

    تماس مستقیم با آبله های فردی که به ویروس واریسلا زوستر مبتلاست.
    تنفس در هوایی که فرد مبتلا به آبله مرغان در آن حرف زده یا سرفه کرده
    استنشاق ذرات ویروس معلق در هوا
    واریسلا یک دوره نهفتگی دارد که چیزی حدود ۱۰ الی ۲۱ روز طول می کشد. به عبارت دیگر، دانه های پوستی ۱۰ الی ۲۱ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس نمایان می شوند

  • ز سال 1988 در كشورهایی چون ژاپن و حتی كشور همسایه ما، تركیه و نیز از سال 1995 در آمریكا، تزریق واكسن آبله‏مرغان به تصویب رسیده و از سال 2005 هم در آمریكا واكسنی كه تركیبی از سرخك، اوریون، سرخجه و آبله‏مرغان است، برای كودكان بین 12 ماه تا 12 سال به صورت عمومی تزریق می‌شود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تماس سریع