ویرایش محتوا

درباره دکتر هرمان مقدم

دکتر کامبیز هرمان مقدم متخصص ختنه نوزادان دارای بورد تخصصی اطفال و کودکان .
وی تحصیلات خود را در سال 74 در رشته پزشکی آغاز نموده و در سال 81 موفق به اخذ پزشکی عمومی گردید . هم چنین از سال های 85 الی 88 در رشته تخصصی کودکان مشغول به تحصیل شد.

راه های ارتباطی

آبله مرغان چند روز واگیر دارد؟

  • خانه
  • -
  • مقالات آموزشی
  • -
  • آبله مرغان چند روز واگیر دارد؟
آبله مرغان چند روز واگیر دارد؟
3.1
(7)

آبله مرغان، با نام علمی واریسلا، ناشی از ویروس واریسلا-زوستر است و به سرعت و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. خوب است بدانید که آبله مرغان یک بیماری خفیف و رایج در دوران کودکی است که اکثر کودکان به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری با ایجاد بثورات و لکه‌‌های قرمز رنگ و خارش ‌آور همراه است که به تدریج به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند. در نهایت، بر روی پوست، پوسته‌‌هایی ایجاد می‌شوند که ریزش می‌کنند. در برخی از کودکان، این بیماری تنها به شکل چند لکه روی بدن ظاهر می‌شود، در حالی که در برخی دیگر از افراد ممکن است لکه‌های گسترده‌تری بر قسمت‌های مختلف بدن ظهور کند. بثورات به احتمال زیاد در نواحی صورت، گوش ‌ها و پوست سر، زیر بازوها، سینه، بازوها و پاها ظاهر می‌شوند.

کودکان و آبله مرغان

آبله مرغان به ویژه در دوران کودکی، مخصوصاً در کودکان زیر ۱۰ سال، شایع‌تر است. بیش از ۹۰ درصد از بزرگسالان به عنوان افراد مصون در برابر این بیماری شناخته شده‌اند. زیرا قبلاً این عارضه را پشت سر گذاشته‌اند. معمولاً کودکان در فصل‌های سرد سال، به ویژه در زمستان و بهار و بین ماه‌های فروردین تا خرداد، به آبله مرغان مبتلا می‌شوند.

آبله مرغان تا چند روز عفونی است؟

برای جلوگیری از گسترش عفونت، تا زمانی که تمام لکه‌های موجود بر بردن کودکان پوسته پوسته شوند، از حضور آن‌ها در مهد کودک، مدرسه و اماکن عمومی خودداری کنید.
آبله مرغان از ۱ تا ۲ روز قبل از ظهور بثورات تا زمانی که تمام تاول‌ها پوسته پوسته شوند(معمولاً ۵ تا ۶ روز پس از ظهور بثورات) قابل سرایت است. اگر کودک شما مبتلا به آبله مرغان است، سعی کنید او را از مکان‌های عمومی دور نگه دارید تا از تماس با افرادی که قبلاً به آن مبتلا نشده‌اند، جلوگیری شود. به ویژه از تماس با افرادی که در معرض مشکلات جدی هستند مثل نوزادان تازه متولد شده، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند (مثلاً افرادی که سرطان دارند و در حال درمان آن هستند؛ یا افرادی که قرص‌های استروئیدی مصرف می‌کنند) خودداری کنید.

آیا آبله مرغان درمانی دارد؟

آبله مرغان در کودکان به عنوان یک بیماری خفیف شناخته می‌شود، اما احتمالاً کودک شما در زمانی که به آن مبتلاست، احساس ناراحتی خواهد کرد.

در چند روز اول بیماری، ممکن است کودک تب داشته باشد و بثورات و لکه‌های قرمز ممکن است خارش زیادی داشته باشند. هرچند درمان خاصی برای آبله مرغان وجود ندارد، اما داروهایی وجود دارند که می‌توانند علائم این بیماری را کاهش دهند. این داروها شامل پاراستامول برای تسکین تب و لوسیون کالامین و ژل‌های خنک کننده برای کاهش شدت خارش هستند.

در اکثر کودکان، تاول‌ها به طور طبیعی در عرض یک تا دو هفته پوسته شده و می‌ریزند.

آبله مرغان در کودکان به عنوان یک بیماری خفیف شناخته می‌شود
آبله مرغان در کودکان به عنوان یک بیماری خفیف شناخته می‌شود

چه زمانی بهتر است به پزشک مراجعه شود؟

برای اکثر کودکان، آبله مرغان یک بیماری خفیف است که به طور طبیعی بهبود می‌یابد. با این حال، برخی از کودکان ممکن است شدت آبله مرغان زیاد باشد و نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند. اگر کودک شما علائم غیرطبیعی مانند موارد زیر داشت، بهتر است فوراً با پزشک تماس بگیرید:

  • اگر تاول‌های روی پوست آن‌ها عفونی شود
  • اگر کودک شما در قفسه سینه‌اش احساس ناراحتی و درد داشته باشد
  • اگر کودک شما مشکلی در تنفس داشته باشد

آبله مرغان در بزرگسالان چگونه است؟

آبله مرغان معمولاً به عنوان یک بیماری شایع در دوران کودکی شناخته می‌شود، اما بزرگ‌ترها نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. عوارض آبله مرغان در بزرگترها ممکن است شدیدتر از کودکان باشد، و افراد بزرگ‌تر در معرض خطرهای بیشتری برای ایجاد عوارض قرار دارند.
افراد بزرگ‌تری که به آبله مرغان مبتلا شوند، بهتر است تا زمانی که تمام بثورات پوسته نیافتند، از حضور در مکان‌های عمومی و محیط‌های کاری اجتناب کنند و در صورت ظاهر شدن علائم نامعمول مثل تاول‌های عفونی، به پزشک مراجعه کنند.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند؟

برخی از کودکان و بزرگ‌ترها در صورت ابتلا به آبله مرغان ممکن است در معرض خطر قرار گیرند. این افراد شامل موارد زیر هستند:

  • زنان حامله
  • نوزادان تازه متولد شده
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

این افراد باید به محض قرار گرفتن در معرض ویروس آبله مرغان یا ظاهر شدن علائم آن به پزشک مراجعه کنند. ممکن است نیاز به آزمایش خون داشته باشند تا بررسی شود که آیا بدن آن‌ها در برابر آبله مرغان مصون است یا خیر.

آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان تقریباً در هر ۱۰۰۰ بارداری حدوداً در سه مورد رخ می‌دهد. این مسأله ممکن است برای زنان باردار و همچنین جنین، عوارض جدی به وجود آورد.

آبله مرغان معمولاً به عنوان یک بیماری شایع در دوران کودکی شناخته می‌شود
آبله مرغان معمولاً به عنوان یک بیماری شایع در دوران کودکی شناخته می‌شود

آبله مرغان و زونا

پس از ابتلا به آبله مرغان، معمولاً بدن آنتی‌بادی‌هایی در مقابل عفونت ایجاد می‌کند و شما نسبت به ابتلای مجدد به آبله مرغان مصون می‌شوید. با این حال، ویروس واریسلا زوستر، که عامل اصلی آبله مرغان است، در بافت‌های عصبی بدن شما به صورت غیرفعال (خفته) باقی می‌ماند و این احتمال وجود دارد که در زمان‌های بعدی این بیماری به شکل زونا فعال شود.

چگونه به ویروس آبله مرغان مبتلا می شوید؟

ویروس آبله مرغان به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، زیرا تاول‌های خارش ‌آوری دارد که باز می‌شوند و می‌توانند سطوح یا اشیاء را آلوده کنند. این ویروس همچنین در میلیون‌ها قطره ریز دیده نشده وجود دارد که در هنگام سرفه یا عطسه فرد مبتلا از بینی و دهان خارج می‌شود و ممکن است سطوح یا اشیاء را نیز آلوده کند.

معمولاً حدود ۱۴ روز زمان می‌برد تا علائم آبله مرغان پس از تماس با ویروس ظاهر شوند. با این حال، مدت انتقال این ویروس از فردی به فردی دیگر می‌تواند متفاوت باشد و در دوره نهفتگی، که از ۷ تا ۲۱ روز است، این احتمال وجود دارد که این دوره طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد.

فرد مبتلا به آبله مرغان از ۱ تا ۲ روز قبل از ظاهر شدن بثورات تا زمانی که تمام تاول‌ها پوسته پوسته شوند، بیشترین خطر انتقال عفونت را دارد، که معمولاً ۵ تا ۶ روز از شروع بثورات طول می‌کشد.

 آیا برای آبله مرغان واکسنی وجود دارد؟

واکسن آبله مرغان موجود است، این واکسن اغلب برای کودکان و بزرگسالانی توصیه می‌شود که در معرض خطر عوارض جدی ناشی از آبله مرغان هستند. تخمین زده می‌شود که دو دوز واکسن توصیه شده قادر است حدود ۹۸ درصد از احتمال آبله مرغان در کودکان و ۷۵ درصد در نوجوانان و بزرگسالان را پیشگیری کند. امکان ابتلا به عفونت پس از واکسیناسیون نیز وجود دارد. به همین ترتیب، احتمال ابتلا به آبله مرغان پس از تماس نزدیک با فردی که زونا گرفته است، نیز وجود دارد.

جمع بندی

همان طور که گفته شد، آبله مرغان یک بیماری عفونی ویروسی است که مخصوصاً در کودکان و بعضی افراد بزرگسال ناشی از ویروس واریسلا زوستر رخ می‌دهد. برای پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان، واکسیناسیون توصیه می‌شود. واکسن آبله مرغان به عنوان یک قدم موثر در کاهش شدت بیماری و جلوگیری از عوارض جانبی مرتبط با آبله مرغان شناخته می‌شود. این واکسن معمولاً در دوران کودکی تجویز می‌شود، اما در موارد خاص نیز برای بزرگسالان توصیه می‌گردد. برای تزریق واکسن آبله مرغان می‌توانید به مطب دکتر کامبیز هرمان مقدم مراجعه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد امتیاز 7

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تماس سریع