ویرایش محتوا

درباره دکتر هرمان مقدم

دکتر کامبیز هرمان مقدم متخصص ختنه نوزادان دارای بورد تخصصی اطفال و کودکان .
وی تحصیلات خود را در سال 74 در رشته پزشکی آغاز نموده و در سال 81 موفق به اخذ پزشکی عمومی گردید . هم چنین از سال های 85 الی 88 در رشته تخصصی کودکان مشغول به تحصیل شد.

راه های ارتباطی

دلایل ضرورت انجام ختنه

  • خانه
  • -
  • مقالات آموزشی
  • -
  • دلایل ضرورت انجام ختنه
دلایل ضرورت انجام ختنه
5
(1)

ممکن است این سوال برای خیلی از افراد پیش بیاید که آیا ختنه پسران ضروری است؟ در صورت عدم انجام چه اتفاقی می‌افتد؟ دلایل ضرورت انجام ختنه چیست؟ در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل انجام این عمل و مزایایی که دارد آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

ختنه در پسران

ختنه عبارت است از برداشتن پوست روی آلت مردانه که با روش‌های مختلف برای کودکان انجام می‌شود. انجام ختنه در برخی موارد به دلایل بهداشتی، فرهنگی، دینی یا پزشکی انجام می‌شود. در زیر، دلایل ضرورت انجام ختنه به طور کلی ذکر شده‌اند:

  1. دلایل بهداشتی:
  • کاهش احتمال ابتلا به عفونت ‌
  • حفظ بهداشت عمومی
  1. دلایل پزشکی:
  • درمان برخی اختلالات ادراری یا جلوگیری از آن‌ها
  • کاهش احتمال بروز التهاب‌های مجرای ادراری
  • درمان برخی مشکلات جراحی مانند فیموزیس
  1. دلایل دینی و فرهنگی:
  • انجام ختنه به عنوان یک رسم دینی در برخی ادیان
  • حفظ یا اجرای سنت‌ها و عادات فرهنگی در برخی جوامع
  1. پیشگیری از برخی بیماری‌ها:
  • کاهش احتمال انتقال برخی بیماری‌ها مانند اچ ‌آی ‌وی
  1. زیبایی:
  • در بعضی موارد، ختنه به عنوان یک اصلاح زیبایی انجام می‌شود.

انواع روش‌های ختنه در پسران

روش‌های مختلفی برای ختنه وجود دارد که عبارتند از:

  • ختنه سنتی: در این روش ختنه از چاقو یا ابزار خاصی استفاده می‌کنند. این روش در برخی از مناطق ایران، خصوصا روستاها، به کار می‌رود.
  • ختنه با استفاده از بخیه: در این روش، بعد از برش، به کمک بخیه، زخم ختنه را می‌دوزند. این روش در بیشتر در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی به کار می‌رود.
  • ختنه با استفاده از لیزر: در این روش، با کمک لیزر، پوست بریده شده و میزان خونریزی کمتر است. از این روش بیشتر در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی استفاده می‌کنند.
  • ختنه با استفاده از کریوتراپی: در این روش، به کمک دستگاه کریوتراپی، به دلیل اعمال سرمای شدید و درمانی، پوست ختنه بسته می‌شود. این روش در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی به کار می‌رود.
ختنه عبارت است از برداشتن پوست روی آلت مردانه که با روش‌های مختلف برای کودکان انجام می‌شود.
ختنه عبارت است از برداشتن پوست روی آلت مردانه که با روش‌های مختلف برای کودکان انجام می‌شود.

فواید و مزایای ختنه

در اینجا به برخی از مزایای ختنه در پسران اشاره می‌شود:

  1. کاهش احتمال عفونت ‌های ادراری

یکی از مزایای شناخته ‌شده ختنه در پسران، کاهش احتمال عفونت‌های ادراری است. از طریق حذف پوست اضافی آلت تناسلی، میزان باکتری‌ها کاهش می‌یابد و احتمال ورود عفونت به مجاری ادراری کمتر می‌شود.

  1. کاهش خطر سرطان آلت تناسلی

برخی مطالعات نشان داده‌‌اند که ختنه می‌تواند باعث کاهش خطر بروز سرطان آلت تناسلی شود.

  1. پیشگیری از برخی مشکلات پوستی

ختنه ممکن است در پیشگیری از برخی مشکلات پوستی مثل التهاب پوست و ترشحات غیرعادی موثر باشد.

  1. کاهش خطر انتقال برخی بیماری‌ها

ختنه ممکن است به کاهش انتقال بعضی از بیماری‌ها، به خصوص بیماری‌های جنسی مثل اچ ‌آی‌ وی (HIV) کمک کند.

چه زمانی برای انجام ختنه مناسب است؟

بهترین زمان برای ختنه پسران دوران نوزادی است. اما ممکن است برخی افراد تاکید کنند که در سن بالاتر هم می‌توان ختنه را انجام داد. اگر چه بسیاری از افراد برای ختنه فرزندشان پس از دوران نوزادی به پزشک مراجعه می‌کنند. اما بهتر است ختنه در سنین پایین‌تر انجام شود.

دلایل این موضوع به اختصار شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ریسک عفونت و خونریزی: در سنین پایین، سیستم ایمنی بچه‌ها قوی‌تر و بهتر است. بنابراین، احتمال عفونت و خونریزی پس از ختنه در این سنین کمتر است.
  • حفاظت در برابر سرطان: انجام ختنه در سنین پایین به عنوان یک فاکتور حفاظتی مورد تأیید برخی تحقیقات قرار گرفته و می‌تواند در کاهش خطر بروز سرطان آلت تناسلی تاثیر داشته باشد.
  • آسیب روانی: در سنین پایین از نظر روانی کودک کمترین آسیب را می‌بیند. ضمن این که درد کمتر است و نوزاد در شن پایین درک زیادی از محیط اطراف خود ندارد.
  • زمان مناسب برای انجام: اگر انجام ختنه در دو هفته اول تولد انجام شود، سیستم عصبی کودک هنوز فعال نشده و به طور طبیعی این عمل راحت‌تر و همراه با میزان کمتری از داروهای بیهوشی انجام می‌شود. بنابراین، بهترین زمان برای انجام ختنه در سنین پایین، به مراتب از آن در سنین بالاتر به نظر می‌رسد.
بهترین زمان برای ختنه پسران دوران نوزادی است.
بهترین زمان برای ختنه پسران دوران نوزادی است.

کارهایی که باید والدین بعد از ختنه انجام دهند

بعد از ختنه کودک شما، ضروری است ناحیه مورد عمل را تمیز نگه دارید. با استفاده از آب گرم، به آرامی ناحیه را تمیز کرده و از دستمال مرطوب پوشک استفاده ننمایید. در صورت لزوم از آب و صابون استفاده کنید.

اگر پانسمانی در محل جراحی وجود داشته باشد، هر دفعه که پوشک را عوض می‌کنید، یک پانسمان جدید روی آن بگذارید. این کار باعث می‌شود تا از درد ناشی از مالیدن به پوشک و چسبیدن به آن جلوگیری شود.

عمل ختنه ممکن است بین 7 تا 10 روز به طول بیانجامد تا ناحیه آلت تناسلی بهبود یابد. در ابتدا، نوک آلت تناسلی ممکن است متورم و قرمز به نظر برسد و مقداری خون روی پوشک دیده شود. همچنین ممکن است بعد از چند روز، ترشحات یا پوسته زرد خفیف دیده شود که این امور بخشی از فرآیند طبیعی بهبود است.

در ابتدا، ناحیه ختنه شده ممکن است قرمز و حساس باشد و روی آن مقدار کمی خون دیده شود. معمولا این حساسیت از روز سوم به بعد کمتر می‌شود.

در صورت مشاهده موارد زیر می‌توانید با پزشک متخصص تماس بگیرید

  1. خونریزی یا تراوش که ادامه دار شده است
  2. مشاهده تورم و یا قرمزی در ناحیه برش‌
  3. تخلیه از برشی که بوی بد می‌دهد
  4. دردی که با مصرف استامینوفن، ایبوپروفن یا داروهای مسکن تجویزی برطرف نمی‌شود.
  5. فرزند شما دچار مشکل ادرار شده باشد

این موارد باید بعد از ختنه کودک شما بررسی شوند و در صورت بروز این علایم حتما به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

ختنه یک عمل جراحی ساده است که دلیل انجام آن به فرهنگ‌، دین‌، و جوامع بستگی دارد. دلایل ضرورت انجام ختنه می‌توانند به دلایل بهداشتی نظیر کاهش احتمال عفونت‌ها و حفظ بهداشت عمومی، دلایل پزشکی مانند درمان اختلالات ادراری یا جلوگیری از آن‌ها، و دلایل دینی و فرهنگی مانند اجرای سنت‌ها و عادات مذهبی، باشد. همچنین، در برخی موارد، ختنه به عنوان یک اصلاح جسمانی و زیبایی نیز انجام می‌شود. جهت مشاوره و گرفتن وقت برای ختنه فرزند خود می‌توانید به مطب دکتر کامبیز هرمان مقدم مراجعه کنید. دکتر هرمان مقدم دارای بورد تخصصی اطفال و کودکان است و از مهارت کافی برای جراحی ختنه بهره‌مند می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تماس سریع