ویرایش محتوا

درباره دکتر هرمان مقدم

دکتر کامبیز هرمان مقدم متخصص ختنه نوزادان دارای بورد تخصصی اطفال و کودکان .
وی تحصیلات خود را در سال 74 در رشته پزشکی آغاز نموده و در سال 81 موفق به اخذ پزشکی عمومی گردید . هم چنین از سال های 85 الی 88 در رشته تخصصی کودکان مشغول به تحصیل شد.

راه های ارتباطی

ختنه زنان در ایران

  • خانه
  • -
  • مقالات آموزشی
  • -
  • ختنه زنان در ایران
ختنه زنان در ایران
3.7
(7)

ختنه زنان چیست ؟

ختنه زنان یا به زبان عمومی “ختنه بانوان” به معنای بریدن بخشی از اعضای تناسلی زنان است که در برخی کشورها به دلایل فرهنگی، دینی و یا سنتی انجام می‌شود. این عمل باعث بریده شدن بخشی از اعضای تناسلی زنان می‌شود که می‌تواند شامل بریدن قسمتی از لب های بیرونی و داخلی بزرگراه جنسی، بریدن کلیتوریس و یا دیگر بخش ‌هایی از اعضای تناسلی زنان باشد.

ختنه زنان در بسیاری از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه، جنوب آسیا و برخی کشورهای دیگر انجام می‌شود. با این حال، این عمل در بسیاری از کشورها به دلیل مخالفت با حقوق بشر و به دلیل آسیب ‌های جدی بهداشتی و عوارض جانبی ناخواسته آن ممنوع شده است.

 

تاثرات  ختنه بر زنان :

ختنه زنان علاوه بر این‌که از لحاظ حقوقی و انسانی غیرمجاز است، آسیب‌های جدی بهداشتی و عوارض جانبی ناخواسته را برای زنان به دنبال دارد. برخی از عوارض احتمالی ختنه شامل  : درد و خونریزی شدید در هنگام انجام ختنه ، آسیب به بافت‌های اطراف اعضای تناسلی، از جمله عفونت‌های تناسلی و التهاب‌های مزمن ، کاهش لذت جنسی و عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم ، عدم توانایی در ادرار کردن و نیاز به انجام جراحی‌های دیگر جهت بهبود عملکرد ادراری ، خطر بیشتر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری است . ختنه زنان علاوه بر آثاری که بر جسم دختران و زنان به جی میگذارد سبب ایجاد مشکلات روانی بسیاری در زنان میشوند .

 

ختنه زنان در ایران :

اولین مطالعه معتبر در مورد ختنه زنان در ایران نشان می‌دهد که این عمل در حداقل چهار استان بزرگ در حالی انجام می‌شود.

بر اساس تحقیقات کامل که توسط یک پژوهشگر در ایران انجام شده است ؛ ختنه جنسی در جنوب استان هرمزگان و جزایر مجاور آن (قشم و هرمز) بیش از سایر نقاط کشور شیوع دارد. همچنین در استان های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی که در غرب ایران نزدیک به مرز عراق واقع شده اند، به میزان کمتری انجام می شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ختنه جنسی عمدتاً موضوعی است که مربوط به فرقه شافعی ایرانیان مسلمان سنی است، اقلیت در کشور تحت سلطه شیعه هستند . تنها بخش کوچکی از جمعیت شیعه که در مجاورت جوامع سنی زندگی می کنند، ختنه زنان را انجام می دهند.

در برخی از نقاط استان خوزستان که محل سکونت بسیاری از ایرانیان عرب است، یک نوع افراطی از ختنه زنان به نام انفیبولاسیون که شامل برداشتن کلیتوریس و همچنین باریک شدن دهانه واژن با ایجاد مهر و موم پوششی است، انجام می شود.

تحت تأثیر رویدادهای اقلیم کردستان عراق که در سال 2007 ختنه زنان را ممنوع کرد، ختنه زنان در کردستان ایران رو به کاهش است اما همچنان ادامه دارد. هرمزگان کمتر تحت تاثیر آن تغییر قرار می گیرد.

همه ایرانیان سنی مانند آن هایی که به فرقه حنفی هستند یا در استان های دیگر ختنه می کنند. در آذربایجان غربی، ختنه جنسی در میان کردهای شافعی اهل سنت با گویش سورانی وجود دارد اما در میان کردهای سنی شافعی لهجه کرمانجی وجود ندارد. در کردستان ایران که شیوع ختنه تکه تکه است، عمدتاً در مناطق روستایی، برخی روستاها و جوامع دیده می شود اما معمولاً در مناطق شهری دیده نمی شود. حتی در استان هایی که ختنه زنان وجود دارد، بسیاری از افراد این عمل را انجام نمی دهند.

شایان به ذکر است که اکثر زنانی که ختنه شده در ایران ، از ختنه زنان دفاع میکنند زیرا این سنت صدها سال است که وجود داشته است. حتی برخی از مادران سنی به این مباهات می‌کردند که دخترانشان از اکثر دختران شیعه با فضیلت‌تر هستند، زیرا ختنه شده بودند.

ختنه جنسی در ایران در برخی موارد برای رام کردن میل جنسی دختران قبل از ازدواج انجام می شود. آن ها معتقدند که این کار برای حفظ عفت آن ها ساخته شده است. هر چند به طور قانونی عمل ختنه در ایران غیر قانونی بوده و گاهی نیز جرم شناخته شده و مجازاتی در پی دارد.

ختنه زنان، میلیون ها دختر و زن را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، تاریچخی آن به قبل از اسلام و مسیحیت می رسد و در بسیاری از فرهنگ ها و جوامع مختلف، از مسیحیان قبطی و کاتولیک در اریتره و اتیوپی، تا جامعه بتا اسرائیل، قبایل بومی استرالیا و برخی از دیگر از سنت ها و کشورها  انجام شده است. در خاورمیانه و آسیا معمولاً ختنه ی دختران بین 4 تا 12 سال انجام می شود و می تواند که این عمل نسبت به سنت و محل جغرافیای متفاوت است و ممکن است شامل برداشتن جزئی یا در موارد شدید قسمت های خارجی دستگاه تناسلی زنانه باشد.

در ایران،  به این عمل ختن یا سونات گفته می شود ، معمولاً در خارج از بیمارستان بدون بیهوشی یا رضایت قبلی توسط ماماهای آماتور انجام می شود. ابزار مورد استفاده شامل تیغ های تیز است. و پس از انجام ختنه بخیه در قسمت های بریده شده انجام میشود .

افراد و فعالان حقوق بشری زیادی در ایران در مورد ختنه ی زنان صحبت کرده و تحقیقاتی در این زمینه انجام داده اند و این کار را به عنوان یک امر غیر اخلاقی و خشونت علیه زنان معرفی کرده اند به عنوان مثال مهرانگیز که یک وکیل برجسته حقوق بشر در ایران است این عمل را بسیار ناراحت کننده بیان میکند و به گفته ی او ختنه ی زنان یکی از موارد خشونت علیه زنان توسط زنان است که در شرایط غیربهداشتی انجام می‌شود. در مناطقی که ختنه زنان وجود دارد، متأسفانه معمولاً این مادران هستند که اصرار دارند دخترانشان ختنه شوند.

 

سخن پایانی :

ختنه زنان در ایران با توجه به آگاهی و تلاش های ایجاد شده تا حد زیادی کاهش یافته است و بسیاری از مناطقی که در گذشته به ختنه ی دختران خود میپرداختند این عمل را ترک کرده اند با این حال هنوز برخی از قومیت ها براساس فرهنگ و رسوم گذشته یا اعتقادات خود به ختنه ی دختران خود میپردازند .

خوشبختانه ختنه دختران در ایران قانونی نیست و به عنوان یک جرم شناخته می‌شود. در ایران، مجازات ختنه دختران شامل حبس و یا جریمه مالی است. همچنین، هرگونه فعالیت مرتبط با ختنه دختران در ایران، از جمله تبلیغ، تشویق، انجام و یا همکاری با آن، ممنوع و با مجازاتی سنگین همراه خواهد بود. در ایران، سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان ‌های بین ‌المللی، این عمل را به شدت محکوم کرده و به عنوان یکی از نوعی خشونت علیه زنان و دختران شناخته شده است. به همین دلیل، ضرورت آگاهی عمومی و آموزش ‌های لازم برای جلوگیری از این عمل و همچنین درمان عوارض آن بسیار مهم است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد امتیاز 7

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


تماس سریع